بازار کار دیجیتال مارکتینگ در ایران چگونه است؟

بازار کار دیجیتال مارکتینگ در ایران و هزار و یک سوالی که در اینباره در ذهن تازه کاران بوجود می آید.
قرار نیست که همه از همان ابتدای کار یک مدیر و متخصص دیجیتال مارکتینگ حرفه ای شوند، پس می‌توانم در چه سمت شغلی مشغول به کار شوم؟

وظایف افراد مختلف در یک تیم دیجیتال مارکتینگ چیست و باید چه مهارت‌هایی داشته باشند؟

درآمد دیجیتال مارکتینگ در ایران به تفکیک شاخه‌های مختلف آن چطور است؟ حقوق یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ چقدر است؟ آینده شغلی دیجیتال مارکتینگ چطور است؟ آینده شغلی دیجیتال مارکتینگ تا حدی به رشته دیجیتال مارکتینگ در ایران بستگی دارد اما همه چیز نیست! پیشنهاد می شود اطلاعات بیشتری در ارتباط با رشته بازاریابی دیجیتال بدست آورید.

این‌ها گوشه‌ ای از سوالاتی هستند که برای من در ابتدای ورود به این حوزه پیش آمده بود و مطمئن هستم شما هم دوست دارید پاسخ درستی برای آن‌ها پیدا کنید. پس در ادامه با وی لینک همراه باشید.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

با استناد به یکی از مرجع‌های مهم، هاب‌اسپات، تعریف این مفهوم از این قرار است: بازاریابی به وسیله ابزارهای دیجیتال با توجه به این تعریف، بازاریابی دیجیتال فعالیت‌های بازاریابی را شامل می‌شود که توسط ابزارها و ابزارهای «دیجیتال» انجام می‌شوند (و نه فقط به‌ وسیله ابزارهای آنلاین).

همچنین می‌توان متوجه شد که تاریخچه این نوع مارکتینگ به رواج رادیو و ظهور تبلیغات رادیویی (در اوایل دهه‌ی ۱۹۰۰) بر می‌گردد. این اتفاق خود موجب آغاز تحول اقتصاد دنیا شد. اینترنت در این تحول نقش بسیار مهمی داشته‌ است تا جایی که محدودیت زمان و مکان را از بین برد. ارتباط بین آدم‌ها به این واسطه نامحدود شده‌ است و به‌تبع آن، کسب‌و‌کارها هم از دستاوردهای نوپای بازاریابی نهایت استفاده را می‌برند.

چرا بازار کار دیجیتال مارکتینگ رونق گرفته است؟

همانطور که اشاره شد یکی از عوامل بسیار تاثیرگذار در رونق بازار کار دیجیتال مارکتینگ در ایران، شیوع ویروس کرونا بوده است. اما حتی اگر این ویروس هم در ایران منتشر نمی‌شد، دیر یا زود شاهد افزایش استخدام متخصص دیجیتال مارکتینگ و رونق این بازار می‌بودیم.

زیرا ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که همه چیز به سرعت در حال رشد است. در این دنیای پر سرعت که فناوری با سرعت بسیار بالایی در حال افزایش است، قطعا نمی‌توانیم مانند روزهای قدیمی زندگی کنیم. چراکه در سرتاسر جهان کسب‌وکارها در حال رقابت هستند تا بتوانند جایگاه خود را ارتقا دهند و هم‌گام با پیشرفت تکنولوژی فرآیندهای بازاریابی خود را بروزرسانی کنند.

بازار ایران هم از این قافله عقب نمانده است و در حال وقف دادن خود با جدیدترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است. اگر در فضای اینترنت و شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام فعالیت داشته باشید، حتما تاکنون متوجه افزایش میزان فعالیت بازاریابی و حتی تولید محتوای بسیاری از کسب‌وکارها شده‌اید.

همچنین اگر دقت کرده باشید متوجه شده‌اید که بسیاری از افراد شروع به ارائه آموزش‌های بازاریابی اینترنتی، کسب‌ درآمد از اینستاگرام، سئو و سایر شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ کرده‌اند. این‌ها همه نشانه‌هایی از رشد بازار کار دیجیتال مارکتینگ و پویایی این حوزه هستند.

بسیاری از افراد تازه ورود به دیجیتال مارکتینگ یک سوال مشترک دارند که آن این است که آیا با توجه به اینکه در این بازار دست زیاد شده است و بسیاری از کسب‌وکارها و افراد در این زمینه بسیار پرقدرت در حال فعالیت هستند، چطور می‌توانم در این بازار موفق شوم؟ آیا جایی برای من باقی مانده است؟
پاسخ این سوال بسیار ساده است. همیشه جایی که دست زیاد است یعنی شانس زیاد است، فرصت زیاد است و به صورت کلی یعنی اندازه این بازار به قدری بزرگ است که این همه افراد و کسب‌وکارهای مختلف در آن حضور دارند و به درآمدزایی مشغول‌اند. پس با خیالی کاملا آسوده آموزش و پیشرفت در این مسیر را پیش بگیرید و بدانید که بازار کار دیجیتال مارکتینگ تشنه استخدام متخصصان خلاق و حرفه‌ای است.

بازار کار دیجیتال مارکتینگ

چگونه می‌توان از دیجیتال مارکتینگ درآمدزایی کرد؟

حال که خیالتان از بابت رونق بازار کار دیجیتال مارکتینگ و آینده روشن این مسیر راحت شد، نوبت به بررسی روش‌های کسب درآمد از دیجیتال مارکتینگ می‌رسد. به طور کلی روش‌های درآمدزایی از دیجیتال مارکتینگ را می‌توان به سه دسته زیر تقسیم کرد:

  1. استخدام در شرکت‌ها و استارتاپ‌های معتبر
  2. بکارکیری دانش دیجیتال مارکتینگ در راستای مدیریت و توسعه کسب‌وکار خود
  3. فریلنسر دیجیتال مارکتینگ

هر کدام از این روش‌ها برای درآمدزایی از دیجیتال مارکتینگ مزایا، معایب و نکات مربوط به خود را دارد که در ادامه به بررسی تفصیلی هر یک از آن‌ها می‌پردازیم.

بازار کار دیجیتال مارکتینگ، استخدام در شرکت‌ها و استارتاپ‌های معتبر ایران

قطعا با توجه به توضیحاتی که در مورد افزایش فرصت‌های شغلی دیجیتال مارکتینگ در بالا مطالعه کردید، می‌دانید که شرکت‌ها و استارتاپ‌های بسیار زیادی نیازمند نیروی کار ماهر در زمینه دیجیتال مارکتینگ می‌باشند. به صورت کلی سه حالت برای استخدام شما به در زمینه دیجیتال مارکتینگ در شرکت‌های مختلف وجود دارد که به صورت زیر می‌باشند.

  1. استخدام مدیر دیجیتال مارکتینگ
  2. استخدام متخصص دیجیتال مارکتینگ
  3. استخدام کارآموز بازاریابی دیجیتال

ترتیب موارد ذکر شده بر اساس میزان مورد نیاز تجربه و دانش فرد در بازار کار دیجیتال مارکتینگ است. بدیهی است که برای رسیدن به جایگاه‌های شغلی بهتری مانند مدیر دیجیتال مارکتینگ، ناگزیر باید در هر یک از سمت‌های پایین‌تر دارای تجربه و دانش کافی باشید. اما درآمد هر یک از روش‌های بالا چقدر است و باید به در این مسیر به نکاتی توجه داشته باشیم؟ سوال مهم‌تر اینکه استخدام در شرکت‌ها مناسب چه کسانی است؟

اگر صاحب کسب‌وکاری نیستید و قصد دارید درآینده به یک دیجیتال مارکتر حرفه‌ای در بازار دیجیتال مارکتینگ ایران تبدیل شوید، بهتر است به دنبال استخدام شدن در شرکت‌های دیجیتال مارکتینگ باشید. زیرا این روش نسبت به راه‌اندازی کسب‌وکار شخصی و فریلنسری نیاز به ارتباطات، سرمایه و دانش کمتری نیاز دارد.استخدام در شرکت‌ها، بهترین گزینه برای کسانی است که در ابتدای مسیر هستند. اگر جزو این دسته از افراد هستید ابتدا سعی کنید به عنوان یک کارآموز دیجیتال مارکتینگ استخدام شوید. کارآموزی در شرکت‌های معتبر که تیم دیجیتال مارکتینگ قوی دارند بهترین کلاس درسی است که می‌تواند در کوتاه‌ترین مدت شما را برای حضور در بازار واقعی آماده کند.

انواع تخصص‌ها در دیجیتال مارکتینگ

افراد مختلفی با پیش‌زمینه‌های تحصیلی متفاوت یا مرتبط وارد بازار کار می‌شوند. اما هدف نهایی همه آن‌ها در این حوزه، کمک به شناسایی نیاز مخاطب، برقراری تعامل موثر با مخاطب هدف، اعتماد سازی و افزایش فروش و دوام آن است. برای طی‌کردن این روند، متخصصان با مسئولیت‌های متفاوت و مکمل هم، مراحل کار را با موفقیت سپری می‌کنند. از جمله این تخصص‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • متخصص تحقیق و توسعه بازار (مدیر محصول)
  • برنامه نویس وب یا اپلیکیشن
  • استراتژیست محتوا
  • تولیدکننده محتوا
  • طراح تجربه‌کاربری
  • متخصص شبکه‌های اجتماعی
  • متخصص ارتباط مشتریان
  • متخصص منابع انسانی
  • تحلیل‌گر داده‌های آماری
  • متخصص سئو
  • مجری
  • گوینده
  • عکاس
  • گرافیست
  • تدوین‌گر
  • بلاگر

اگر بخواهیم وظایف هر شغل یا مهارت‌های مورد نیاز هر کدام را بگوییم، با لیست بلند‌ بالایی از مطالبی سر و کار خواهیم‌ داشت که در حوصله‌ی این این بلاگ پست نمی‌گنجد. اگر الان این مطلب را می‌خوانید، به احتمال زیاد نسبت به یکی از این تخصص‌ها علاقه‌مند شده‌اید یا می‌خواهید برای این تصمیم‌گیری مهم زندگی‌تان، انتخاب شغل و مسیر کاری آینده‌تان با دید روشن‌تری قدم بردارید.

بازار کار دیجیتال مارکتینگ

درآمد بازار کار دیجیتال مارکتینگ  در ایران

درآمد یک دیجیتال مارکتر به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهم‌ترین آن‌ها میزان سابقه، تجربه و دانش آن فرد است. دیجیتال مارکتینگ از آن حرفه‌هایی است که نمی‌توان درآمد مشخصی برای هر پوزیشن آن در نظر گرفت.

شما ممکن است در شرکتی استخدام شوید که به‌صورت دلاری یا دینار حقوق بدهد که با عرف درآمد همان پوزیشن به ریال بسیار متفاوت می‌شود؛ در نتیجه میزان درآمد شما به اندازهٔ شرکت و میزانی که برای حقوق کارمندانشان در نظر می‌گیرند هم وابسته است.

با تمام این فرضیات، در این بخش برای ۴ پوزیشن مختلف در دیجیتال مارکتینگ، درآمد تقریبی را با توجه به میانگین عرف سازمان‌ها در ایران به شما می‌گوییم.

کارآموز دیجیتال مارکتینگ

اگر به‌عنوان کارآموز در شرکتی می‌خواهید مشغول به کار شوید، میزان دستمزد شما به سیاست‌های آن شرکت -اینکه اصلا به کارآموز حقوقی بدهند یا نه- بستگی دارد. عرف دستمزد برای کارآموز در شرکت‌ها از بدون حقوق تا ۳/۵ الی ۴ میلیون تومان (یا عرف اداره کار) در نظر گرفته می‌شود. البته بنابر مسئولیت‌هایی که برعهدهٔ  فرد است، ممکن است این میزان کم و زیاد شود.

کارشناس دیجیتال مارکتینگ

دستمزد و حقوق کارشناس دیجیتال نیز در شرکت‌های مختلف می‌تواند متفاوت باشد. با این حال، چیزی که عرف است به‌طور میانگین، از ۵ الی ۹ میلیون تومان است و بسته به متخصص بودن و عملکرد، ممکن است این مبلغ هم متفاوت باشد.

کارشناس ارشد دیجیتال مارکتینگ

کارشناس ارشد در دیجیتال مارکتینگ هم بسته به حوزهٔ تخصص و توانایی‌هایش مبلغی بین ۸ الی ۱۲ تومان دستمزد می‌گیرد. در بعضی از شرکت‌ها، کارشناس ارشد در سطح نهایی آن پوزیشن است و به‌عنون مدیر آن حوزه نیز در نظر گرفته می‌شود که در این‌صورت، میزان دریافتی به حقوق ردهٔ مدیران در این حوزه بسیار نزدیک است.

مدیر دیجیتال مارکتینگ

وقتی در پوزیشن مدیر دیجیتال مارکتینگ فعالیت کنید،‌ حقوق و دستمزد شما به‌میزان بزرگ و کوچک بودن شرکت و مسئولیت و پروژه‌ای که به شما محول شده بستگی دارد. مدیران دیجیتال مارکتینگ به‌طور میانگین، از ۱۵ میلیون تومان به بالا حقوق دریافت می‌کنند.

بازهٔ  دقیقی را نمی‌توان برای این پوزیشن تعریف کرد؛ زیرا مدیران می‌توانند گاهی خارج از عرف شرکت‌ها، میزان حقوقشان را خودشان تعیین کنند و گاهی درصدی از میزان سود شرکت که از بازاریابی دیجیتال حاصل شده را نیز طلب کنند.

فریلنسر

در بازار کار دیجیتال مارکتینگ، فریلنسرها درآمدهای متفاوتی دارند. این درآمد بسته به میزان تخصصشان، ساعات کاری و پروژه‌ای که انجام می‌دهند، متغیر است؛ بنابراین نمی‌توان مبلغ مشخصی در نظر گرفت. گاهی فریلنسرها از عرف درآمد مدیران در بازار کار دیجیتال هم درآمد بیشتری دارند.

ارسال شده در مقالاتبرچسپ ها:

یک دیدگاه بنویسید