تبلیغات کلیکی چیست؟

نیای بازاریابی آنلاین دارای بخش‌های مختلفی است، یکی از این بخش‌ها نوعی بازاریابی با عنوان بازاریابی تبلیغات کلیکی یا Pay Per Click است که در بازاریابی دیجیتال آن را PPC  می‌نامند. تبلیغات کلیکی، روشی نوین و پرکاربرد برای توسعه و پیشرفت کسب‌وکارهای آنلاین به‌شمار می‌رود. در این مطلب از وی لینک  قصد داریم به معرفی و بررسی این روش بازاریابی بپردازیم. اما قبل از هرچیز، باید بدانیم تبلیغات کلیکی چیست ؟

تبلیغات کلیکی چیست ؟

پرداخت به ازای کلیک ( Pay Per Click ) یا PPC ،  به شیوه پرداخت هزینه تبلیغات اشاره دارد. در این شیوه پرداخت، تبلیغ‌کنندگان به ازای هر کلیک انجام شده بر روی تبلیغاتشان، در رسانه‌های ناشر، به آن‌ها مبلغ مشخصی پرداخت می‌کنند.

بازاریابی تبلیغات کلیکی یا پرداخت به‌ازای کلیک (Pay Per Click)، راهی برای استفاده از موتورهای جستجو به‌منظور کسب بازدید از طریق کلیک‌های کاربران به‌صورت تبلیغات است. در تبلیغات کلیکی، شما تنها به ازای کاربری که به شما علاقه نشان داده و با کلیک روی تبلیغات، وارد وب‌سایت شما می‌شود هزینه می‌پردازید. به بیان دیگر، پرداخت به‌ازای کلیک، به تبلیغاتی اشاره دارد که در آن‌، تبلیغ‌‌کنندگان تنها به ازای کلیک انجام شده بر روی تبلیغات خود، هزینه پرداخت می‌کنند و برای نمایش‌هایی که منجر به کلیک نمی‌شود، هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند.

عملکرد تبلیغات کلیکی چیست ؟

نحوه عملکرد تبلیغات کلیکی بسیار هوشمندانه است. PPC ها، بر مبنای تبلیغ کلمات کلیدی پایه‌گذاری شده‌اند و به همین دلیل هوشمندانه خوانده می‌شوند. می‌توان آن‌ها را با سرعت زیاد و با دقت بالا و درست مطابق با کلمات کلیدی انتخابی سفارش داد. شما مبلغی متناسب با تعداد کلیک‌هایی که خواهان دریافت آن هستید، پرداخت کرده و سفارش خود را تکمیل می‌کنید. مثلاً اگر شما تبلیغ خود را برای 1000 کلیک سفارش داده باشید، به مقدار 1000 کلیک از آی‌پی‌های مجزا کلیک دریافت می‌کنید و به محض رسیدن تعداد کلیک‌ها به حدنصاب، تبلیغ شما حذف خواهد شد. گوگل تبلیغ موردنظر شما را با کلمه کلیدی مخصوص به کسب‌و‌کار شما مطابقت داده و در نتایج صفحاتی که کاربران اقدام به جستجو برای کلمات مشابه کرده‌اند به نمایش درمی‌آورد.

اکنون که به عملکرد این نوع تبلیغات آشنا شدیم، لازم است بدانیم انواع تبلیغات کلیکی چیست ؟ در بخش بعد انواع گوناگون این تبلیغات را بررسی خواهیم کرد.

تبلیغات کلیکی

چرا بازاریابی با تبلیغات کلیکی برای همه سودبخش است؟

تبلیغات کلیکی از آن دسته از بازاریابی‌هایی است که برای همه سودآور خواهد بود. درواقع از سه نظر می‌توان گفت که این نوع تبلیغات مفید و مناسب هستند :

اهمیت تبلیغات PPC برای کاربران (جستجو کننده‌ها):

تحقیقات نشان می‌دهند که کاربران یا همان افرادی که اقدام به جستجوی کلمات در موتورهای جستجو می‌کنند، به‌مراتب از تبلیغات کلیکی گوگل بیشتر از دیگر انواع تبلیغات دیجیتالی استقبال می‌کنند. این یعنی کاربران در حالت عادی هیچ اهمیتی به تبلیغات مختلف نمی‌دهند و تنها زمانی تبلیغات برای آنان اهمیت دارد که خودشان با تصمیم قبلی سراغ آن‌ها بروند. همچنین از جایی که ما برای پیدا کردن هر چیزی در اینترنت به سراغ موتورهای جستجو می‌رویم، نتایج به‌دست‌آمده که شامل تبلیغات نیز هستند، به‌شدت با چیزی که ما به دنبالش هستیم رابطه نزدیک‌تری دارند. در کنار این موارد، گوگل از الگوریتمی خاص و بسیار هوشمند به‌منظور مچ کردن نیازهای کاربران و تبلیغات مرتبط با آن‌ها استفاده کرده است تا کاربران با سرعت بیشتری به چیزی که نیاز دارند دست پیدا کنند.

اهمیت تبلیغات PPC برای تبلیغ‌کنندگان:

تبلیغ‌کنندگان فرصتی استثنائی دارند تا بتوانند پیام تبلیغ خود را برای هزاران نفر که دقیقاً به دنبال همان پیام هستند مخابره کنند. تبلیغ‌کنندگان قادر خواهند بود تا مقدار ترافیک دریافتی از طریق کلیک‌های ثبت شده در موتورهای جستجو را مشاهده کرده و بازدهی تبلیغ خود را متوجه شوند.

اهمیت تبلیغات PPC برای موتورهای جستجو:

 تبلیغات  موتورهای جستجو کمک می‌کند تا در یک زمان بتوانند اطلاعات مورد نیاز جستجو کنندگان و تبلیغ‌کنندگان را با یکدیگر مچ کنند. چنین چیزی نه‌تنها به سود جستجو کنندگان و تبلیغ دهندگان است، بلکه باعث ایجاد یک کانال و بستر مجزا و پرمخاطب برای تبلیغات خواهد بود. موتورهای جستجو از این بستر فراهم شده به‌منظور دریافت سفارش تبلیغات پولی استفاده کرده و درآمد مناسبی از طریق آن برای خود ایجاد می‌کنند.
ازجمله مهم‌ترین مزایای بازاریابی با تبلیغات کلیکی این است که شبکه‌های تبلیغاتی مثل گوگل به تبلیغاتی که داوطلبان بیشتری دارند فضای بیشتری نمی‌دهند. درواقع یعنی اگر یک تجارت اقدام به سفارش چندین تبلیغ کند، دلیلی بر اولویت داشتن بر تجارت‌های دیگر نمی‌شود. این یعنی اگر تجارت شما کوچک و نوپا هم باشد، می‌توانید مطمئن باشید که اگر تبلیغ مناسبی ارائه کرده باشید، در نتایج تبلیغات صفحات جستجو نمایش داده می‌شوید.

اما چیزی که این شبکه‌های تبلیغاتی به آن اهمیت داده و آن را اولویت قرار می‌دهند، تبلیغات باکیفیت بالا، یعنی تبلیغاتی که برای کاربران مناسب‌تر و مفیدتر باشد، هستند. به‌عبارت‌دیگر تبلیغاتی که با متون صحیح و کلمات کلیدی تحقیق شده تدوین شده باشند جزو این دسته از تبلیغات هستند. گوگل به چنین عناوینی پاداش داده و آن‌ها را در اغلب موارد در نتایج اولیه قرار می‌دهد. هرچه کیفیت و مرتبط بودن تبلیغات شما با نتایج جستجوی کاربران بهتر باشد، جایگاه مناسب‌تری نیز برای تبلیغ شما در نظر گرفته شده و در نتیجه، تعداد بسیار بیشتری کلیک روانه سایت شما خواهد شد.

افزایش نرخ مشتریان:

همان‌طور که گفتیم، تبلیغات PPC راهی برای معرفی محصول یا سرویس شما به کسانی که به دنبال همان سرویس یا محصول هستند می‌باشد. به همین جهت پیدا کردن کاربران و مشتریان از طریق تبلیغاتی که خود این افراد به دنبالش هستند، راهکاری فوق‌العاده برای جذب مشتریان ثابت و مستعد خرید است. مسلماً اگر ما به دنبال یک محصول یا سرویس باشیم و در موتورهای جستجو به دنبال آن‌ها بگردیم و اگر نتایجی مرتبط و با‌کیفیت پیدا کنیم، روی آن تبلیغات کلیک خواهیم کرد.

بهبود وضعیت برند با هزینه پائین:

از دیگر مزایای تبلیغات کلیکی هزینه پائین و مناسب آن نسبت به دیگر انواع تبلیغات بصری می‌باشد. در حقیقت شما دقیقاً به ازای هر مقدار هزینه‌ای که سفارش کنید، به همان مقدار کلیک یا به عبارت دیگر کاربرانی که پتانسیل تبدیل شدن به مشتری را دارند دریافت می‌کنید. آن هم نه کاربران عادی، بلکه افرادی که متن تبلیغاتی شما برایشان جذاب بوده است. در ضمن از جایی که تبلیغات شما در صورت باکیفیت بودن باعث افزایش بهره‌وری موتورهای جستجو نیز می‌شود، در خیلی از موارد این شبکه‌های تبلیغاتی از جمله گوگل، برای تبلیغات شما تخفیف قائل شده و همچنین اعتبار صفحات سایت شما را نیز بهبود می‌بخشند.

با این تفاسیر می‌توان گفت که بازاریابی با تبلیغات کلیکی می‌تواند برای هر نوع تجارت بزرگ و کوچکی سودبخش باشد. اما چرا با اینکه خیلی از وب‌سایت‌ها از این مدل تبلیغات استفاده کرده‌اند، اما بازهم برای آن‌ها نتیجه رضایت‌بخش حاصل نشد؟ دلیل این مسئله نوع اجرا و بی‌دقتی در ثبت این‌گونه سفارش‌ها است. ما پیش‌تر هم گفتیم که نحوه اجرای یک تبلیغ مناسب یا به اصطلاح یک تبلیغ باکیفیت بسیار مهم بوده و اولویت اصلی کل این ماجرا به این نکته مربوط است.

بنابراین اگر شما تصمیم به استفاده از بازاریابی با تبلیغات کلیکی دارید، بهتر است نکات مهمی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم را مدنظر قرار دهید.

آمار و ارقام جالبی که نشان می‌دهند چرا باید از تبلیغات کلیکی استفاده کنیم:

– نزدیک به 98% مردم اولین لینک‌های نمایش داده شده در موتورهای جستجو را انتخاب می‌کنند

– بیش از 64% از کاربران وقتی به دنبال خرید محصول یا سرویسی خاص هستند، روی تبلیغات گوگل که در صفحات اول دیده می‌شوند کلیک می‌کنند.

– 72% از کسانی که اولین سفارش تبلیغات کلیکی خود را ثبت کردند، اقدام به افزایش بودجه خود برای تبلیغات PPC بعدی کردند.

مزایای استفاده از PPC چیست؟ کسب‌وکارتان را دگرگون کنید!

تبلیغات کلیکی یکی از رایج‌ترین روش‌های تبلیغات دیجیتال به شمار می‌رود که تاثیر آن در طول زمان به همه فعالان این حوزه ثابت شده است. اگر می‌خواهید از PPC برای رشد کسب‌وکارتان استفاده کنید، باید دلیل سرمایه‌گذاری روی این روش را بدانید. از مهم‌ترین مزایای می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • در صورت اجرای درست می‌تواند بسیار مقرون‌به‌صرفه باشد.
  • تبلیغات می‌تواند در سایت‌ها یا اپلیکیشن‌هایی که موضوعات آن‌ها با موضوع سایت شما هم‌پوشانی دارد، اجرا شود.
  • ترافیک به‌صورت هدفمند به سایت شما هدایت می‌شود.
  • می‌توان با استفاده از تست a و b اثربخشی تبلیغات کلیکی را افزایش داد.
  • تبلیغات کلیکی نرخ کلیک، نرخ تبدیل و درآمد بیش‌تری برای کسب‌وکار به همراه دارد.

تبلیغات کلیکی

تبلیغات کلیکی برای چه کسب‌وکارهایی مناسب است؟

تبلیغات PPC برای کسب‌وکارهای کوچک بسیار ایده‌آل است؛ زیرا چنین کسب‌وکارهایی می‌توانند بودجه دقیق برای دیده شدن هر کلمه کلیدی را تعیین و مدیریت کنند. اگر شما هم یک کسب‌وکار کوچک دارید، بهتر است از از این روش برای تبلیغات استفاده کنید.

با کمک این شیوه بازاریابی، مطمئن خواهید بود که هزینه صرف‌شده برای تبلیغات هدر نخواهد رفت. البته که داشتن یک استراتژی هدفمند برای به نتیجه رسیدن این روش بسیار ضروری است.

آشنایی با انواع تبلیغات کلیکی

احتمالا هنگام جست‌وجو در اینترنت بارها تبلیغات آنلاین متفاوتی در قسمت‌های مختلف سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها یا موتورهای جست‌وجو مشاهده کرده‌اید. هرکدام از این نوع تبلیغات از روش‌های خاصی برای پرداخت استفاده می‌کنند. از مهم‌ترین انواع تبلیغات دنیای امروز می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • تبلیغات در موتورهای جست‌وجو: با استفاده از این نوع تبلیغات می‌توانید سایت خود را روی یک کلمه کلیدی خاص در لینک اول قرار دهید. این تبلیغات بیش‌تر با نام گوگل ادز شناخته می‌شود.
  • تبلیغات نمایشی: این نوع تبلیغات در میان یا گوشه‌های محتوای وب یا در فضای اپلیکیشن‌ها در معرض نمایش قرار می‌گیرند.
  • تبلیغات موبایل: تبلیغات کلیکی موبایل در زمره بازاریابی موبایلی قرار می‌گیرد. با استفاده از این روش می‌توانید محتوای هدفتان را به مخاطب نشان دهید و از دکمه‌های سریع دعوت به اقدام استفاده کنید.
  • تبلیغات ویدئویی: ویدئوها تاثیر بسیاری در متقاعد کردن مشتری برای انجام خرید محصول یا دریافت خدمات دارند. برای این کار می‌توانید از  یوتیوب، تلویزیون‌های اینترنتی مختلف یا شبکه‌های تبلیغات موبایلی در اپلیکیشن‌های استفاده کنید. در ایران آپارات و در خارج از ایران یوتیوب از بهترین بسترها برای تبلیغات کلیکی ویدیویی به شمار می‌آیند.

 

ارسال شده در مقالاتبرچسپ ها:

یک دیدگاه بنویسید