ریبرندینگ یا بازسازی برند چیست؟

ریبرندینگ را چقدر در کسب و کارتان به کار گرفته‌اید؟ بی شک یک شرکت یا محصول، با نام تجاری خود دیده می‌شود و هویت پیدا می‌کند؛ بنابراین، گاهی لازم است از یک محصول یا شرکت، تصویری نو بسازیم. نوسازی برند، راه‌حلی است که شرکت‌ها برای دوباره دیده‌ شدن و رشد کردنشان استفاده می‌کنند تا تجسمی تازه از برندشان بسازند. یک برندسازی جدید به شما کمک می‌کند تا افزون ‌بر بهبود نام تجاری‌تان، مخاطبان جدیدی پیدا کنید و حتی رتبه‌ی سایتتان را در گوگل ارتقا دهید. در این مقاله از وی لینک قصد داریم ریبرندینگ را بررسی کنیم و ببینیم که چطور این تکنیک می‌تواند یک کسب‌وکار را از نابودی نجات دهد.

منظور از ریبرندینگ چیست؟

منظور از ریبرندینگ ، روند تغییر تصویر یک شرکت یا محصول است. هدف این است که تصویر جدیدتر و جذاب‌تری برای مصرف‌کنندگان بسازیم. این کار نوعی استراتژی بازاریابی به شمار می‌آید که شامل بازسازی لوگو، نام، نمادها یا ترکیبی از همه‌ی آن‌هاست. TechTarget این تعریف را ارائه می‌دهد:

ریبرندینگ ، یعنی ایجاد نگاه و احساسی جدید برای یک محصول یا شرکت تأسیس ‌شده. عموماً هدف از ریبرند کردن این است که روی درک مشتری از محصول، خدمات یا به‌طورکلی یک شرکت تأثیر مثبت‌تری بگذاریم.

شرکتی که ریبرند انجام می‌دهد، معمولاً به دنبال دو چیز است:

  1. هویتی جدید ایجاد کند تا بتواند مجدداً میان رقبا در بازار قرار بگیرد؛
  2. ارتباطی دوباره برمبنای تغییرات روز دنیا و نیازهای جدید با مشتریان برقرار کند.

بازسازی کردن برند می‌تواند اتفاق خوبی باشد که فروش یک شرکت را افزایش می‌دهد. همچنین می‌تواند چرخه‌ی محصول را در بازار گسترش دهد؛ بااین‌حال، اگر این کار به‌درستی انجام نشود، ممکن است نتایجش فاجعه‌بار باشد. یک فرآیند بازسازی برند اشتباه ممکن است مشتریان وفادار شرکت را فراری دهد و حتی می‌تواند کل معنای برند را نیز از بین ببرد؛ بنابراین، پیش از هر چیز باید مطمئن شوید که تغییر برند می‌تواند مشکلات شرکت شما را حل کند. سپس روی اجرای درست این فرآیند تمرکز کنید. گاهی ممکن است برای تغییر نگرش منفی مطبوعات، معرفی محصول جدید، تأثیرگذاری روی بازار هدف یا مسائل اعتباری یک شرکت، مجبور باشید ریبرند کنید؛ ولی برخی مواقع این کار لزومی ندارد و می‌تواند تبعات منفی نیز به بار آورد.

ریبرندینگ

چرا ریبرندینگ اهمیت دارد؟

هر شرکتی ممکن است روزی ناچار به ریبرند کردن شود. جالب است بدانید شرکتی مثل پپسی تابه‌حال یازده بار این کار را انجام داده است. ریبرند کردن می‌تواند یک استراتژی خوب برای شرکت شما باشد. پنج دلیل برای این کار وجود دارد:

  1. تغییر رهبری شرکت: برندها معمولاً با رهبر شرکت در ارتباط هستند؛ خصوصاً شرکت‌های خصوصی که نام تجاریشان را بنیان‌گذار مشخص می‌کند. زمانی‌ که رهبر یا رئیس شرکت تغییر کند یا به یک صاحب خارجی واگذار شود، یک برند جدید، راهی برای بازتاب این انتقال است. معمولاً تغییر رهبری، تأثیر زیادی بر بخش‌های مختلف سازمان می‌گذارد. اینجاست که ریبرند کردن نام تجاری، تا حدودی می‌تواند این تغییرات را انعکاس دهد.
  2. ادغام دو شرکت: هنگامی‌که یک شرکت با شرکت دیگری ادغام می‌شود، لازم است پیام و لوگوی شرکت نیز تغییر کند و عناصر کلیدی برند جدید بر آن افزوده شود. این ریبرند کردن می‌تواند تغییر نام کلی باشد یا صرفاً تغییراتی جزئی در همان نام قبلی.
  3. تازه شدن برند: گاهی برندها پس از مدتی به تازه شدن نیاز دارند تا طراحی و پیامشان مطابق با طرح‌های روز دنیا تغییر کند و هدف‌های جدید خود را در بازار نشان دهند. بی‌توجهی به این مسئله می‌تواند باعث شود که رقبا سهم بازار شرکت را به‌مرور از آن خود کنند.
  4. تکامل بینش مشتریان: رفتار و دیدگاه‌های مصرف‌کنندگان به‌مرورزمان تکامل می‌یابد و شما باید همگام با این تغییرات، برندتان را تغییر دهید. تغییرات تکنولوژی، مفاهیم تازه و راحتی بیشتر را می‌توان از دلایل ریبرندینگ کردن دانست.
  5. تغییر نام تجاری: گاهی برندها برای ارائه‌ی چیزی متفاوت یا نسخه‌ی بهینه‌ی خود، به تغییر نام تجاری نیاز دارند. این کار می‌تواند به یافتن مخاطبان جدید کمک کند. باید گفت ریبرند کردن یکی از بهترین روش‌ها برای تغییر نام تجاری است.

چه زمانی ریبرندینگ ضروری است؟

اکنون ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چه برندها و شرکت‌هایی نیاز به باز سازی برند پیدا می‌کنند؟ چه مواردی زنگ خطر و هشدار برای برند شما خواهد بود که باید به دنبال ایجاد تغییر در برند و فعالیت حرفه‌ای خود باشید؟
در حالت کلی باید به شما بگوئیم که بازسازی برند دو علت اصلی و جامع درونی و بیرونی دارد.

1-برندسازی اولیه ضعیف و یا تغییرات درونی سازمان

ممکن است صاحبان برند در ابتدای راه اندازی کسب و کارشان و غرق شدن در دنیایی از مسائل و مشکلات، چندان به برند سازی توجه نکنند. همچنین ممکن است برند سازی آنها مناسب با یک کسب و کار کوچک باشد و با بزرگتر شدن کسب و کار برند آنها نیاز به تغییرات داشته باشد.

2-تغییر شرایط بیرونی و رقابت

تصور کنید که ویژگی که شما ده سال پیش برای برندسازی از آن استفاده کرده‌اید، دیگر یک مزیت مهم برای محصول و یا خدمات شما به شمار نمی‌رود. رقبا هر روز در حال پیشرفت و تاثیرگذاری روی مخاطبان هستند و شما نمی‌دانید که چرا کسب و کارتان نه تنها رو به پیشرفت نیست، بلکه روز به روز شرایط شما بدتر می‌شود! این جا است که شما هم باید برای تاثیرگذاری بر مخاطبان و جا نماندن از بازار رقابت به دنبال بازسازی برند خود باشید!

عواملی که منجر به ریبرندینگ خواهد شد؟

در بخش بالا با دو عامل کلی برای ریبرندینگ آشنا شدیم و متوجه شدیم این دو عامل می‌تواند بیرونی و یا درونی و یا همزمان هر دو باشد. در این بخش قصد داریم به شما بگوئیم که به طور دقیق‌تر و جزئی‌تر چه عواملی یک شرکت و برند را مجبور به بازسازی خواهد کرد.

برند شما به یاد ماندنی و محبوب نیست

یکی از مهمترین فاکتورهای یک برند خوب معروف بودن آن است به طوری که مخاطبان و مردم بتوانند به راحتی آن را در ذهن خود بسپارند. ممکن است شما در زمینه ساخت لوازم منزل فعالیت کنید و طی یک نظرسنجی از مردم بخواهید برندهایی که در این زمینه به ذهنشان می‌آید را نام ببرند. اگر نام شما در این لیست پر رنگ نیست، احتمالا برند شما نیاز به ریبرندینگ دارد، زیرا در خاطره و ذهن مردم جایی ندارد!

برند شما منحصر به فرد نیست

اگر برند شما دارای عملکرد و ویژگی خاصی است حتما باید در تبلیغات خود روی آن مساله مانور داده و حتما آن را در برندینگ خود لحاظ کنید. اگر از ابتدای فعالیت به این مساله توجه نداشته‌اید و یا به تازگی به ویژگی جدیدی در محصول خود دست پیدا کرده‌اید که باید آن را در برندینگ خود بیاورید، کار ریبرندینگ را از امروز به فردا نیندازید!

تغییرات زیبا شناختی

یکی از مهمترین فاکتورها هنگام طراحی برند و لوگو برای کسب و کارها خلاقیت و توجه به عناصر زیبایی شناختی است. ممکن است شما سال‌ها پیش لوگویی طراحی کرده باشید که خلاق و زیبا بوده باشد، اما با گذشت زمان و تغییرات زیبایی شناختی نیاز به بازسازی آن پیدا خواهید کرد.

ادغام کسب و کار از عوامل ریبرندینگ

بسیاری از برندهای مختلف مدت‌ها بعد از فعالیت برای توسعه کسب و کار خود با یکدیگر ادغام می‌شوند. در این حالت نمی‌شود که یک کسب و کار ادغام شده دو برند متفاوت داشته باشد. در این حالت نیز شرکت‌های ادغام شده باید به دنبال ریبرندینگ و بازسازی برند خود باشند به طوری که بتواند ویژگی‌های هر دو برند قبلی را در خود جای دهد.

برند شما به اندازه کافی گویا نیست

اگر دنبال یک برند و یا لوگوی مفهومی هستید به طوری که افراد عادی به سختی متوجه منظور آن خواهند شد، مطمئن باشید دیر یا زود کسب و کارتان با شکست مواجه خواهد شد و یا باید به دنبال بازسازی برند خود باشید. برند شما باید به طور دقیق و شفاف به مخاطبانتان بگوید که شما دقیقا که هستید  و چه کاری انجام می‌دهید.

برند شما روی احساسات مردم تاثیر نمی‌گذارد

یکی از مهمترین فاکتورهای موفقیت هر کسب و کاری میزان مشارکت عاطفی افراد است. برند و تبلیغات شما باید به گونه‌ای باشد که روی احساسات افراد تاثیر گذاشته تا آن‌ها را راغب به خرید و یا استفاده از خدمات کند. اگر برند شما چنین ویژگی ندارد، باید به دنبال تغییر و بازسازی آن باشید.

توسعه بازار و تغییر موقعیت

اگر شما از ابتدای فعالیت تنها در بازارهای داخلی فعالیت کرده‌اید و مشتریان شما هم زبان خودتان بوده‌اند، احتمالا برند شما تنها برای آنها طراحی شده است. اما اگر به دنبال توسعه کسب و کارتان و فعالیت در بازارهای خارجی و بین المللی نیز هستید، برای آن که بتوانید بر مخاطبان غیر هم زبان و هم فرهنگ خود نیز تاثیر مثبت بگذارید، احتمالا نیاز به ریبرندینگ پیدا خواهید کرد.

برند شما نسبت به گذشته تغییر کرده است

اگر شما یک شرکت پویا و فعال داشته باشید، بدون شک خدمات و محصولات شما طی سال‌ها تغییر خواهد کرد. برای مثال ممکن است شما محصولات جدیدتر و به روزتری تولید کنید یا تغییراتی در سرویس‌ها و خدمات خود داده باشید. در این صورت شما نیاز دارید برند خود را متناسب با تغییرات کاری خود تغییر دهید.

ریبرندینگ

تفاوت بازسازی جزئی برند تا بازسازی کلی برند

ریبرندینگ بازسازی برند یا را می‌توان در سه سطح مختلف مورد توجه قرار داد:

  • ریبرندینگ در سطح محصول یا Product Rebranding
  • ریبرندینگ در سطح واحدهای استراتژیک کسب و کار یا SBU Rebranding
  • ریبرندینگ در سطح شرکت یا Corporate Rebranding

بازسازی برند در سطح محصول، پیچیدگی‌های کمتری دارد و نمونه‌های فراوانی از آن را می‌بینیم. اما ریبرندینگ در سطح SBU و شرکت دشوارتر است و چالش‌های بیشتری دارد.

موزِلِک ضمن اشاره به اختلاف‌نظرها در تعریف ریبرندینگ، هر نوع تغییر در نام یا لوگو یا شعار برند را مصداقی از ریبرندینگ و بازسازی برند در نظر می‌گیرد. بنابراین وارد چنین بحثی نمی‌شود که فلان تغییر، صرفاً در هویت بصری است و مصداق بازسازی برند محسوب نمی‌شود.

البته توضیح می‌دهد که ریبرندینگ را می‌توان در یک طیف در نظر گرفت: از تغییرات جزئی و موردی (Evolutionary Rebranding) یا تغییرات بنیادین و انقلابی (Revolutionary Branding).

البته به این نکته هم توجه دارد که معمولاً تغییر در نام، شعار و لوگو با تغییراتی بنیادی‌تر در سطح شرکت همراه است و به ندرت مواردی پیش می‌آید که چنین تغییراتی صرفاً در سطح انجام شود.

حرف آخر

ما مشتریان در ارتباط مداوم با خدمات و تبلیغات برندها، شخصیتی انسانی از برند در ذهنمان می‌سازیم. اگر یک روز دوستمان را ببینیم که مدل مو یا تیپ و قیافه‌اش تغییر کرده، این تغییر باعث از بین رفتن رابطه نمی‌شود، اما اگر همین دوستمان از نظر فکری، ظاهری و رفتاری کاملاً تغییر کند، امکان دارد نتوانیم او را تحمل کنیم. برندها هم مثل همین رابطه‌ها هستند. تا زمانی از برندها استفاده می‌کنیم که برای ما مفید و رضایت‌بخش باشند. امیدوارم این مطلب از وی لینک تولید کننده انواع کارت ویزیت الکترونیک برای شما مناسب بوده باشد.

ارسال شده در مقالاتبرچسپ ها:

یک دیدگاه بنویسید