شرکت تبلیغاتی چیست؟ و چه خدماتی ارائه می دهد؟

امروزه با توجه به تعدد ابزار تبلیغات و پیچیدگی روش‌های تبلیغاتی، شرکت تبلیغاتی ایجاد شده‌اند تا نیاز کسب وکارها را برای تبلیغات رفع کنند.

شاید در ابتدا تعریف این کلمه ساده به نظر برسد و با خود بگوییم که آژانس تبلیغاتی یعنی سازمانی که برای ما تبلیغات انجام می‌دهد. اما وقتی به عمل می‌رسیم شاید گیج بشویم و ندانیم که دقیقا وظایف یک آژانس تبلیغاتی چیست و چه انتظاری باید از آن‌ها داشته باشیم.

ما در این مقاله می‌خواهیم درباره آژانس تبلیغاتی و وظایفی که دارد صحبت کنیم. پس لطفا تا انتهای مقاله همراه وی لینک باشید.

شرکت تبلیغاتی چیست ؟

شرکت تبلیغاتی یا آژانس تبلیغاتی یک تجارت خدماتی است که به ایجاد، برنامه‌ریزی و مدیریت تبلیغات برای مشتریان خود اختصاص دارد.

یک آژانس تبلیغاتی مستقل از مشتری است و یک دیدگاه بیرونی برای تلاش و فروش محصولات یا خدمات مشتری ارائه می‌دهد. یک آژانس همچنین می‌تواند استراتژی‌های بازاریابی و برندسازی کلی و تبلیغات فروش را برای مشتریان خود انجام دهد.

این صنعت شامل مؤسساتی است که عمدتاً به ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی و قراردادن تبلیغات در نشریات، روزنامه‌ها، رادیو و تلویزیون یا سایر رسانه‌ها مشغول هستند.

این کسب‌وکارها برای ارائه طیف کاملی از خدمات (یعنی از طریق قابلیت‌های داخلی یا قراردادهای فرعی)، از جمله مشاوره، خدمات خلاقانه، مدیریت حساب، تولید مطالب تبلیغاتی، برنامه‌ریزی رسانه و خرید (یعنی قراردادن تبلیغات) سازماندهی شده‌اند.

شرکت تبلیغاتی یک شرکت خدمات حرفه‌ای است که عموماً برای ایده‌پردازی، تولید و مدیریت نمایش پیام‌های تجاری (رادیو، تلویزیون، فضای باز، چاپ، اینترنت و غیره) و همچنین ارائه مشاوره بازاریابی و بازرگانی و مشاوره عمومی تجاری و تبلیغاتی استخدام می‌شود.

شرکت های تبلیغاتی مستقل از مشتری هستند و دیدگاه شخص ثالثی را در مورد فروش کالا یا خدمات مشتری ارائه می‌دهند. مشتریان آژانس‌های تبلیغاتی شامل مشاغل (تشکیلات انحصاری، مشارکت، LLC) و شرکت‌ها، سازمان‌های غیرانتفاعی و سازمان‌های دولتی هستند.

یک شرکت تبلیغاتی ممکن است برای تولید پیام‌های تجاری منفرد یا مجموعه‌ای از پیام‌های تجاری مرتبط به نام کمپین تبلیغاتی استخدام شود.

نقش کارکنان در شرکت تبلیغاتی

اعضای شرکت‌های تبلیغاتی به این قرارند: مدیر شرکت، کارگردان هنری، مدیر پروژه، نویسنده‌ی متون تبلیغاتی، طراحان گرافیک و کارگردان رسانه. بعضی شرکت‌های تبلیغاتی با نیروهای کاریِ آزاد نیز کار می‌کنند. این دسته از نیروها معمولا به‌شکل مستقل و خارج از محیط شرکت تبلیغاتی فعالیت می‌کنند. این روزها ابعاد فعالیت‌های شرکت‌های تبلیغاتیِ کوچک براساس مواردی ازاین‌دست تعریف می‌شود: میزان پروژه‌هایی که با مشتریان انجام می‌دهند و همچنین کارمندانی که به‌شکل ساعتی، روزانه یا پروژه‌ای با آنها همکاری می‌کنند.

دشواری‌های کار در شرکت تبلیغاتی

کار در شرکت تبلیغاتی مانند فعالیت‌های متداول کارمندانِ اداری نیست. بیشترِ نیروهای شرکت تبلیغاتی باید ساعات طولانی‌ کار کنند و حتی در آخر هفته‌ها نیز درگیر پروژه‌های تبلیغاتی شرکت باشند. در محیط کارِ شرکت تبلیغاتی، تاحدودی تنش و استرس وجود دارد، زیرا برخی مشتریان پرتوقع‌اند و برای راضی نگه‌داشتن آنها به خدمت‌رسانی و فرمان‌برداری زیادی نیاز هست. گاهی اوقات برای اجرای درخواست مشتریان سخت‌گیر، کارکنان بینوا باید لیوان آبِ در دستشان را زمین بگذارند و به‌سمت پروژه بشتابند.

مزایای کار در شرکت تبلیغاتی

محیط شرکت تبلیغاتی بسیار پویا و خلاق است. کار در این فضا فرصت‌های مفرح بسیاری مانند سفرکردن یا ملاقات با افراد مشهور را ممکن می‌سازد. قسمت جالب دیگرِ این شغل انعطاف‌پذیری آن از لحاظ قوانین و مقررات است. با کار در شرکت تبلیغاتی نیازی نیست مانند کارمندی شسته‌ورفته رفتار کنید؛ درست زمانی که دراز کشیده‌اید و مشغول استراحتید، می‌توانید به ایده‌ای خلاقانه برای پروژه‌ای جدید فکر کنید. بسیاری از شرکت‌های تبلیغاتی محیط‌هایی سرگرم کننده و مفرح برای استراحت و تجدید قوای نیروهای خود فراهم می‌کنند. مثلا قراردادن بازی دارت در گوشه‌ای از فضای کار، صندلی‌های نرم و جالب برای استراحت و حتی امکان چرت‌زدن برای کارکنان ازجمله قسمت‌های مفرح کار در شرکت‌های تبلیغاتی است. دستمزدها در برخی از این شرکت‌ها عالی است و نیروها آزادند به تعطیلات بروند. البته برای شرکت‌هایی با پرداخت‌های عالی، همیشه پروژه‌ها و کارهای زیادی هست که استفاده از این گزینه یعنی سفرکردن را کمی غیرممکن می‌کند.

امکانات کارت ویزیت الکترونیک را در این لینک بخوانید.

شرکت تبلیغاتی

وظایف آژانس تبلیغاتی چیست؟

آژانس تبلیغاتی مجموعه گسترده‌ای از وظایف را بر عهده دارد. این مجموعه شامل به فعل رساندن یک ایده و تجاری سازی محصول یا خدمت جدید با هدف گسترش روابط عمومی می‌شود.

بعضی از وظایف مهم این سازمان عبارتند از:

• ایده‌ای را که تبلیغ کننده دارد، به درستی دریافت کرده و آن را تبدیل به یک پیام ارتباطی موثر و قابل توجه نماید.

• هدف را افزایش فروش قرار دهد

• کیفیت خدماتی که ارائه می‌دهد، بالا بوده و آنها را به صورت یکپارچه و حرفه‌ای ارائه کند.

• هم برای افزایش رشد اقتصادی تبلیغ دهنده تلاش کند و هم آگاهی عمومی را نسبت به محصول بالا ببرد.

• بازخورد مشتریان و مخاطبان محصول را دریافت کند و از آنها برای بهبود خدماتی که ارائه می‌دهد، استفاده کند.

چرا باید از آژانس تبلیغاتی برای تبلیغات محصول استفاده کنیم؟

• روش‌هایی که این آژانس‌ها به مشتریان خود پیشنهاد می‌دهند، یکپارچه می‌باشد و تمام نیازهای مشتری را درحوزه تبلیغات برآورده می‌کنند. مثل نیاز به تولید کننده محتوا، فیلمساز  و …

• این سازمان‌ها شبکه ارتباطی بزرگی دارند.

• این سازمان‌ها به ما کمک می‌کنند تا از منابع موجود به بهترین و به صرفه‌ترین حالت ممکن استفاده کنیم و در هزینه‌های جاری صرفه جویی کنیم.

• کار تبلیغاتی را با بالاترین کیفیت ممکن انجام می‌دهند.

• با استراتژی‌های تبلیغاتی آشنا هستند و به خوبی می‌توانند مشتریان هدف شما را شناسایی کنند. بنابراین پیام مورد نظر برای مخاطب درست طراحی می‌شوند.

معایب  استفاده از آژانس تبلیغاتی

ممکن است شرکت تبلیغاتی نتواند به خوبی با مشتریان ارتباط برقرار کند یا تحویل پروژه را به تأخیر بیندازد.

همچنین به دلیل اینکه این شرکت‌ها از تخفیف برای خرید رسانه‌ها استفاده می‌کنند، ممکن است که امکان استفاده از تمامی امکانات این رسانه‌ها برای شما وجود نداشته باشد.

در این آژانس‌ها خدمات تبلیغات و بازاریابی به شکل خلاقانه ارائه می‌شود

چه خدماتی توسط آژانس تبلیغاتی ارائه می‌شود؟ 

خدماتی که توسط آژانس‌های تبلیغاتی ارائه می‌شود، عبارتند از :

• تبلیغات محیطی

• تبلیغات در صدا و سیما

• تبلیغات دیجیتال یا اینترنتی

• تولید محتوا

• دیجیتال مارکتینگ

تبلیغات محیطی همان تبلیغاتی است که در محیط اطرافمان می‌بینیم مثل تابلوهای تبلیغاتی که در مکان‌های  مختلف می‌بینیم. مثل اتوبوس، فرودگاه، درمیادین ورزشی و…

تبلیغات در صدا و سیما هم همان پیام‌های بازرگانی که در رادیو و تلویزیون مشاهده می‌کنید.

و اینترنتی هم شامل تبلیغاتی می‌شود که در محیط دیجیتال و اینترنت انجام می‌شود مثل تبلیغات کلیکی در گوگل یا تبلیغات پیامکی یا ایمیل مارکتینگ و مانند آن.

تولید محتوا برای اینکه تبلیغات بالا ساخته شود، نیاز به یک محتوا دارد مثل محتوای متنی، تیزر تبلیغاتی، موشن گرافیک، انیمیشن، عکاسی و تصویربرداری و …

دیجیتال مارکتینگ که به معنای استفاده از ابزارهای دیجیتال برای تبلیغات و بازاریابی است.

شرکت تبلیغاتی

۶ بخش اصلی در هر شرکت تبلیغاتی

۶ دپارتمان یا بخش در هر شرکت تبلیغاتی موجب تولید تبلیغات مؤثر می‌شوند. این ۶ بخش ممکن است به زیرمجموعه‌هایی نیز تقسیم شوند و اسامی و عناوین متعددی به خود بگیرند، اما درهرحال اسکلت و ساختار شرکت‌ها ثابت است. این دپارتمان‌ها به این شرح‌اند:

  • خدمات پروژه/اجرایی
  • برنامه‌ریزی پروژه
  • دپارتمان خلاقیت
  • امور مالی و حسابداری
  • خرید رسانه
  • تولید

یادتان باشد شرکت‌های مختلف برای هریک از این بخش‌ها عناوین متفاوتی انتخاب می‌کنند و شاید زیرمجموعه‌های مختلفی برای هریک در نظر بگیرند.

۱. خدمات پروژه/اجرایی (کالا)

حوزه‌ی خدمات پروژه، شامل مدیران پروژه، نیروهای اجرای پروژه و کارگردان اجرایی پروژه است. مسئولیت این بخش برقراری ارتباط با مشتریان متعدد شرکت تبلیغاتی است.

این بخش پل ارتباطی میان بخش‌های گوناگون شرکت با مشتریانی است که در قبال درخواستِ خود از شرکت، هزینه پرداخت می‌کنند. در گذشته اختلافات زیادی میان بخش خدمات اجرایی و دپارتمان خلاقیت وجود داشت، اما امروزه اعضای تیم خلاق می‌دانند که وجود تیم خدمات اجراییِ خوب برای طراحی و اجرای کمپین‌های تبلیغاتی ضروری است.

از وظایف اصلی تیم خدمات اجرایی تولید طرح و گزارش‌های اولیه یا همان بریف است.

۲. برنامه ریزی پروژه

وظیفه‌ی این بخش تلفیق تحقیقات با تفکر استراتژیک یا راهبردی است. در بیشتر مواقع، ترکیبی از محققان و مدیران پروژه، در این بخش به کارهای گوناگونی مشغول‌اند: تولید مسیرهای راهبردی، تحقیق، فراهم‌کردن خواسته‌های مشتریان و یاری‌رساندن به سایر بخش‌ها برای خلق و اجرای کمپین‌ها. کریس کوپ (Chris Cowpe) برنامه ریزی پروژه را این‌طور تعریف می‌کند: «سازوکاری که به‌موجب آن، مشتری وارد فرایند توسعه‌ی تبلیغات می‌شود. تبلیغات برای اثربخشی واقعی، باید مناسب و شاخص باشند. برنامه ریزی به هر دو طرف در این راه کمک می‌کند.»

۳. دپارتمان خلاقیت

این بخش موتور اصلی هر شرکت تبلیغاتی است. خون شرکت از طریق همین بخش در رگ‌هایش جاری می‌شود، چون مسئولیت تولید را بر عهده دارد. کار و شهرت شرکت تبلیغاتی در گروِ فعالیت‌های این بخش است. وظایف و فعالیت‌های بخش خلاقیت بسیار متنوع و در هر شرکت متفاوت است:

  • نویسندگان متون تبلیغاتی
  • کارگردانان هنری
  • طراحان
  • هنرمندان تولید
  • طراحان وب سایت
  • تیم خلاق
  • مدیران هنری

در بیشتر شرکت‌ها، نویسندگانِ متون تبلیغاتی و مدیران هنری با هم و در قالب گروهی هماهنگ کار می‌کنند و در مواقع نیاز از فکر و استعداد سایر طراحان و هنرمندان بخش تولید نیز کمک می‌گیرند. گاهی اوقات وظیفه‌ی برقراری ارتباط میان شرکت و مشتری از طریق فردی در دپارتمان خلاقیت است، باوجوداین، این وظیفه را بخش تولید نیز انجام می‌دهد. اعضای تیم خدمات خلاق باید به مدیر هنری گزارش بدهند و این وظیفه‌ی مدیر هنری است که هدایت تولید خلاقانه و همچنین تطابق پروژه با برند و طرح اولیه‌ی درخواستی و زمان را به دست بگیرد.

۴. امور مالی و حسابداری

پول… بله، پول. این چیزی است که در پایان روز، هر شرکت تبلیغاتی به‌دنبال آن است و البته تمام تلاش‌های مشتریان شرکت نیز در راستای همین پول است. واحد مالی و حسابداری در مرکزِ تمام این مبادلات پولی قرار گرفته است. این بخش مسئول مدیریت پرداخت حقوق کارکنان، سود، هزینه‌های فروشنده، سفر، هزینه‌های روزانه‌ی کسب و کار و تمام امور مالی دیگری است که مربوط به کسب و کار است. این‌طور برآورد می‌شود که تقریبا ۷۰درصد درآمد شرکت‌های تبلیغاتی صَرف پرداخت حقوق و مزایای نیروهای آن می‌شود. البته این موضوع بستگی زیادی به اندازه و میزان موفقیت و رونق شرکت دارد.

۵. خرید رسانه

برای برگزاری و اجرای کمپینی موفق، باید زمان و مکان لازم برای تبلیغات را در گروه خرید رسانه تعیین کرد. این خرید شامل خرید زمان رسانه‌هایی مانند رادیو و تلویزیون، رسانه‌های محیطی مانند بیلبوردها، پوسترها و تبلیغات پارتیزانی در محیط، مجلات و روزنامه‌ها، بنرهای اینترنتی و هر رسانه‌ی دیگری است که دراِزای دریافت هزینه، کار نمایش تبلیغات را بر عهده می‌گیرد. این بخش در همکاری تنگاتنگی با تیم خلاق و دپارتمان آن است، چون این دپارتمان، ایده‌ها را برای اجرا شکل می‌دهد. بخش خرید رسانه معمولا تحت مدیریت کارگردان یا مدیر رسانه است.

۶. تولید

ایده‌ها تا وقتی به عمل نرسند، صرفا طرح‌هایی ذهنی‌اند. در شرکت تبلیغاتی نیز وظیفه‌ی اجرایی‌کردن و به‌ظهوررساندن این ایده‌ها با بخش تولید است. در خلال فرایند خلاقِ شکل‌گیری و شکل‌دهی ایده‌ها، بخش تولید با سایر بخش‌ها برای بررسی اجرایی‌بودن ایده‌ها مشورت و گفتگو می‌کند. زمانی که تبلیغات تولید می‌شود و پروژه به مشتری فروخته می‌شود، تیم اجرایی و خلاق وارد تعامل با گروه تولید می‌شوند تا متناسب با بودجه، به مرحله‌ی اجرای کمپین برسند. این بخش ممکن است عکاسی برای آگهی‌ها و تولیدات باشد یا هر فعالیت دیگری که برای اجرای کمپین به آن نیاز است. بخش تولید با بخش رسانه نیز در ارتباط و تعامل است.

ارسال شده در مقالاتبرچسپ ها:

یک دیدگاه بنویسید