مهم‌ترین معایب تبلیغات رایگان کسب‌وکار برای بیزینس‌ها

معمولاً کسب‌وکارهای کوچکی که بودجه و منابع کافی ندارند، برای تبلیغات به ۲ روش عمل می‌کنند: اول به سراغ تبلیغات رایگان کسب‌وکار در سایت‌های ثبت آگهی و نیازمندی می‌روند و  دوم در ابتدای کار، کلاً قید تبلیغات را می‌زنند

که از قضا، هر ۲ رویکرد اشتباه است!

روی صحبت ما در این مقاله با گروه اول است. اگر شما هم جزو این دسته هستید یا تصمیم دارید که از تبلیغات رایگان استفاده کنید، لطفاً چند دقیقه وقت بگذارید و این مقاله از وی لینک را تا انتها بخوانید. چون احتمالاً با بررسی مزایا و معایب این روش، در تصمیم خود تجدیدنظر خواهید کرد!

منظور از تبلیغات رایگان کسب‌‌و‌کار چیست؟

همان‌ طور که گفتیم، یک راه تبلیغات این است که شما تبلیغ کسب‌وکارتان را در سایت‌های ثبت آگهی (مثل نیازمندی‌ها، آگهی‌چی، شهر ۲۴ و…) و دایرکتوری‌های مشاغل مرتبط قرار دهید.

این سایت‌ها، بابت انتشار تبلیغ هیچ پولی از شما دریافت نمی‌کنند و آگهی کسب‌وکارتان را کاملاً رایگان در سایت قرار می‌دهند. به همین خاطر، به این نوع آگهی‌ها، اصطلاحاً تبلیغات رایگان می‌گوییم.

نحوهٔ نمایش تبلیغات در این سایت‌ها عموماً به ۲ شکل است:

  • تبلیغات بنری
  • تبلیغات متنی

در اکثر مواقع با کلیک روی تبلیغ، ابتدا صفحهٔ جدیدی در همان سایت منتشرکننده آگهی باز می‌شود و سپس آنجا می‌توانید کاربر را به جای دیگر هدایت کنید.

این صفحه اطلاعات و توضیحاتی از قبیل:

  • اسم کسب‌وکار
  • آدرس، تلفن و راه‌های ارتباطی
  • معرفی کسب‌وکار، خدمات و محصولات آن

را نمایش می‌دهد.

یکی از خوبی‌های انتشار آگهی در این سایت‌ها و پلتفرم‌ها همین رایگان‌بودن آن‌هاست. در ضمن، ثبت آگهی در آن‌ها خیلی راحت است و به طراحی‌ بنرهای تبلیغاتی خیلی فاخر نیازی ندارید.

ولی از قدیم گفته‌اند «پنیر مجانی در تله‌موش یافت می‌شود»! بیایید با بررسی معایب تبلیغات رایگان، ببینیم چرا برای گرفتن نتیجهٔ مطلوب از تبلیغات، بهتر است بهای آن را بپردازید.

معایب ثبت تبلیغات رایگان کسب‌وکار

درست است که تبلیغ رایگان کسب‌وکار هیچ هزینهٔ مالی‌ای برای شما ندارد؛ ولی این روش چند عیب‌وایراد اساسی دارد. همین عیب‌ها زنگ‌خطری است که به شما هشدار می‌دهد، به سراغ آن‌ها نروید.

این معایب عبارت‌اند از:

ظرفیت نمایش محدود

اولین ایراد تبلیغات رایگان کسب‌وکار این است که ظرفیت نمایش سایت‌های ثبت آگهی خیلی کم است و واقعاً نمی‌شود روی آن حساب کرد.

از طرفی، گوگل ادز چنین ظرفیتی را در یک روز برای تبلیغ‌کننده‌ها فراهم می‌کند. آپارات که امکان تبلیغات ویدئویی را برای شما فراهم کرده است، ۶۰ میلیون کاربر فعال دارد و ترافیک ورودی آن از گوگل روزانه ۲۰ میلیون است.

اما ظرفیت محدود نمایش چه مشکلی ایجاد می‌کند؟ وقتی بازدیدکننده کم باشد، ۲ اتفاق می‌افتد:

  • برای اینکه تعداد افراد تبدیل‌شده (از بازدیدکننده به مشتری) افزایش پیدا کند، باید تعداد بیشتری تبلیغ را ببینند که این امر شدنی نیست
  • وقتی تعداد کم باشد، شانس کمتری هم دارید که مخاطبِ هدف شما اصلاً در آنجا حضور داشته باشد

تعداد دفعات نمایش تبلیغ

طبق نتایج تحقیقی که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد، وقتی تبلیغ ۵ تا ۹ بار نمایش داده شود، به‌غیر از ایجاد و افزایش آگاهی، نرخ پاسخ و واکنش را هم ۵۱ درصد افزایش می‌دهد. علاوه بر این، تعداد دفعات نمایش تبلیغ تاثیر مستقیم در افزایش نرخ کلیک و کاهش هزینه به‌ازای اکشن (اقدام) را در پی خواهد داشت.

البته این اعداد و ارقام به کانال تبلیغاتی هم بستگی دارد؛ مثلاً تلویزیونی‌ها پیشنهاد می‌کنند تبلیغ هر هفته ۳ تا ۱۰ بار نمایش داده شود.

هیچ عدد جادویی وجود ندارد که بگوییم اگر X بار تبلیغ را نشان دهید، قطعاً موفق خواهید شد؛ ولی تمام کارشناسان تبلیغ موافق هستند که یک بار نمایش تبلیغ نتیجهٔ مطلوبی به دنبال نخواهد داشت.

ولی در سایت‌های ثبت آگهی رایگان، از این خبرها نیست! در این روش، تبلیغات عمر کوتاهی دارند؛ فقط یک بار نمایش داده می‌شوند و تمام. علاوه بر این، فقط برای مدت کوتاهی به‌صورت رایگان در این سایت‌ها قرار می‌گیرند (معمولاً ۱۰ تا ۳۰ روز) و پس از آن پاک می‌شوند.

بنابراین نباید از این ساعت‌ها زیاد توقع جذب مشتریان بالقوه و تبدیل آن‌ها به مشتریان راغب و مشتری را داشت.

ولی در سایر روش‌ها مثل تبلیغات تلویزیونی، اینستاگرامی یا حتی تبلیغات در سایت‌های پربازدید ایرانی، شما می‌توانید تبلیغ را به دفعات نشان دهید تا بتوانید نتیجهٔ مطلوب را بگیرید.

تبلیغات رایگان

شلوغی سایت‌های نمایش‌دهنده

یکی دیگر از مضرات درج آگهی رایگان کسب‌و‌کار، شلوغ‌بودن سایت‌های نمایش‌دهندهٔ تبلیغ است.

نمی‌دانم ‌بازارهای هفتگی و محلی گیلان را دیده‌اید یا نه؛ این سایت‌ها دقیقاً مثل همان بازارها هستند که همه‌چیز – از شیر مرغ گرفته تا جان آدمیزاد – در آن دیده می‌شود. البته نه به آن رنگارنگی و زیبایی؛ ولی همان‌قدر شلوغ و پر از تبلیغات!

در این سایت‌ها کلی تبلیغ با موضوعات مختلف و گاهاً بی‌ربط (مثلاً تور کیش در کنار شمش مش و پایان‌نامه‌نویسی) در یک صفحه، کنار هم قرار گرفته‌اند. در این شلوغی، احتمال اینکه حواس کاربر پرت شود و اصلاً تبلیغ را نبیند خیلی بالاست.

در ضمن، هرچه رقابت بیشتر باشد و به تعداد این تبلیغات اضافه شود، تبلیغ‌های قدیمی‌تر به صفحات قبل‌ و پایین‌تر می‌روند و در نهایت از صفحهٔ نمایش ناپدید می‌شوند. این‌طوری، همان شانس کمی را که برای دیده‌شدن کسب‌وکارتان داشتید، از دست می‌دهید.

ولی وقتی بهای تبلیغات را بپردازید، با این مشکل روبه‌رو نمی‌شوید. برای مثال، پیامک‌های تبلیغاتی شما فقط از طریق یک شماره ارسال می‌شوند که به شما تعلق دارد و خبری از رقبا نیست. یا اینفلوئنسرها برای مدتی مشخص، فقط تبلیغ شما را نمایش می‌دهند.

تبلیغات رایگان ناتوان در هدف‌گیری مخاطب

درست است که در سایت‌های تبلیغات رایگان کسب‌وکار، شما می‌توانید دسته‌بندی مربوط به کسب‌وکار و شغل‌تان را انتخاب و تبلیغ‌ را برای مخاطبان همان گروه نمایش دهید؛ ولی هیچ گزینهٔ دیگری برای تعیین مخاطب هدف ندارید و دست‌تان برای هدف‌گیری دقیق‌ بسته است.

برای مثال، نمی‌توانید تعیین کنید که تبلیغ‌تان را چه مخاطبانی با چه ویژگی‌هایی (خانم/آقا، موقعیت مکانی و علاقه یا نیاز)، در چه زمانی (روز و ساعت نمایش تبلیغ) و در کجا (انتخاب سایت‌های نمایش‌دهنده) بینند.

مثلاً در تبلیغات موضوعی، آگهی شما به‌طور خودکار در صفحه‌ای نمایش داده می‌شود که موضوع آن با تبلیغ شما ارتباط دارد.

برای نمونه، اگر صرافی ارز دیجیتال یا شامپو ضدریزش مو را تبلیغ می‌کنید، آگهی شما در مقاله‌هایی با موضوع‌هایی مثل «راه‌های خرید ارز دیجیتال»، «آیا ارز دیجیتال گزینهٔ خوبی برای سرمایه‌گذاری است؟» و «روش‌های جلوگیری از ریزش مو» نمایش داده می‌شود.یکی دیگر از گزینه‌های هدف‌گیری پلتفرم‌هایی مثل گوگل ادز  جذب مشتریانی با رفتار و نیاز مشخص است؛ مثلاً والدین کودک خردسال، دانش‌آموزان، دانشجویان، فعالین اقتصادی یا علاقه‌مندان به مهاجرت.طبیعتاً هرچه تبلیغات هدفمندتری داشته باشید و آگهی‌تان را به افرادی که به مشتریان ایدئال شما نزدیک‌ترند، نشان دهید، نرخ تبدیل‌تان هم بیشتر می‌شود.

عدم امکان گزارش‌گیری دقیق

از دیگر معایب ثبت تبلیغات رایگان کسب‌وکار این است که هیچ گزارشی دربارهٔ روند و نتیجهٔ تبلیغات در کار نیست. شما نه می‌دانید که چند نفر تبلیغ‌تان را دیده‌اند، روی آن کلیک کرده‌اند و چقدر از هر تبلیغ ورودی داشته‌اید و نه از وضعیت و نتیجهٔ تبلیغ خبر دارید و اینکه چقدر مؤثر بوده است.

ولی در پلتفرم‌های تبلیغاتی کنترل همه‌چیز در دست شماست!

با کمک گزارش‌های کمپین‌های خود، می‌توانید همه‌چیز را رصد کنید تا با شناسایی نقاط ضعف و قوت، کمپین را بهینه‌سازی کرده و بازدهی را افزایش دهید.

تبلیغات رایگان

تبلیغات رایگان ناتوان در هدف‌گیری مجدد

همیشه همهٔ کسانی که تبلیغات شما را می‌بینند، روی آن کلیک نمی‌کنند؛ اگر هم کلیک کنند، ۱۰۰ درصد به مشتری تبدیل نمی‌شوند.

دسته‌ای از کاربران هم هستند که سایت شما را بررسی می‌کنند و حتی ممکن است چیزی به سبد خریدشان اضافه کنند؛ اما به هر دلیلی خریدشان را به سرانجام نرسانده، سایت را ترک کنند.

در این مواقع، شما نیاز دارید چنین افرادی را دوباره هدف بگیرید که به آن ریتارگتینگ یا هدف‌گیری مجدد می‌گوییم. چرا؟ آن‌ها با شما آشنا شده‌اند و به‌دنبال آن، جذبشان خرج کمتری روی دست شما می‌گذارد.

برای تبلیغات هزینه کنید؛ حتی کم!

احتمالاً با بررسی مزایا و معایب ثبت تبلیغات رایگان کسب‌وکار و دیدن وزن بیشتر معایب آن، خودتان هم به این نتیجه رسیده‌اید که این نوع تبلیغات سود و فایدهٔ چندانی برای شما ندارد.

شما نیز می توانید با وی لینک | کارت ویزیت الکترونیک، یک صفحه اختصاصی برای کسب و کار خود داشته باشید و در آن، اطلاعات کسب و کار، راه های ارتباط، نمونه کارها/محصولات/خدمات را به میلیون ها کاربر نمایش بدهید

ارسال شده در مقالاتبرچسپ ها:

یک دیدگاه بنویسید