هویت برند چیست؟

درست همان گونه که هویت تان، شما را منحصر به فرد می کند، هویت برند تان نیز، مانند سس مخصوص کسب و کار شما است که شما را از هر شرکت دیگری در آن صنعت متمایز می سازد. و طراحی هویت برند، چیزی است که به شرکت شما شکل خواهد داد.اما هویت برند چیست؟ ارتباطش با طراحی چیست؟ و چگونه یک هویت برند قوی، کسب و کار شما را به مراتب بالا سوق خواهد داد؟همراه وی لینک باشید.

هویت برند چیست؟

هویت برند چیست؟از آنجایی که بهتر است همیشه از همان اول شروع کنیم، بیایید اصلاً با این پرسش آغاز کنیم که هویت برند دقیقاً «چیست»؟اصطلاحات «برند»، «برندسازی» و «هویت برند» بعضی اوقات به جای هم قابل استفاده هستند، اما فعلا اینجا در مورد موضوع بحث ما صدق نمی کند.برند ، ادراک جهانیان از سازمان شماست.برندسازی ، شامل فعالیت بازاریابی است که به طور فعال، یک برند متمایز را شکل می دهد.هویت برند ، مجموعه ای از تمام عناصر برند است که توسط شرکت ایجاد می شود تا تصویر مناسبی از خود را به مشتریان، مصرف کننده و ذینفعان نشان دهد.

هویت برند چیست؟

بیایید کمی عمیق تر شویم…

فرض کنیم شما یک دانش آموز دبیرستان هستید. به عنوان یک نوجوان، ترجیح می دهید شما را یک آدم باحال ببینند و برای دوستی با شما سر و دست  یشکنند. اما شما نمی توانید دیگران را مجبور کنید که این تصویر را از شما داشته باشند. برای خلق چنین برندی، باید کاری انجام دهید.بنابراین سعی می کنید مطمئن شوید که کانال های YouTube درستی را تماشا می کنید تا همیشه از آخرین الگوهای رفتاری آگاه باشید. شاید شروع کنید به ورزش حرفه ای. و کار روی ضربات و آبشار در بازی والیبال. این اقدامات، کارهای عملی شما در جهت ایجاد تصویر دلخواه از خودتان می باشد؛ این فعالیت ها درواقع، برندسازی شماست.

همچنین، باید مطمئن شوید که تیپ ظاهری تان نیز شبیه تصویر مورد نظرتان باشد. بنابراین، پول خود را برای خرید کفش های جدید آدیداس پس انداز می کنید، یک مدل موی جدید را امتحان می کنید. و برای پیوستن به تیم حرفه ای والیبال تلاش می کنید.این عناصر ملموس – کفش، مدل مو، عضویت تیم – اینها هویت برند است.هویت برند شما چیزی است که شما را بلافاصله برای مشتریان تان قابل تشخیص می کند. مخاطبان شما هویت برند شما را با محصول یا سرویس ارائه شده توسط شما مرتبط خواهند ساخت و این هویت چیزی است که ارتباط بین شما و مشتریان شما را شکل می دهد، وفاداری در مشتری ایجاد می کند و مشخص می کند که مشتریان شما، چگونه برند شما را درک کنند.

چگونه یک هویت برند قوی بسازیم

بدانید کی هستید:قبل از اینکه بدانید با چه عناصر ملموسی می خواهید هویت برند خود را خلق کنید، باید به عنوان یک برند بدانید کی هستید.این پرسش که به عنوان یک برند، کی هستید، از چند عنصر کلیدی تشکیل شده است:ماموریت شما («چرا»ی شما چیست؟)ارزش های شما (چه باورهایی به شرکت شما انگیزه می دهد؟)شخصیت برند شما (اگر برند شما یک شخص بود، چه شخصیتی می داشت؟)جایگاه منحصر به فرد شما (چگونه خودتان را در رقابت متمایز می کنید؟)صدای برند شما (اگر برند شما یک شخص بود، چگونه با دنیا ارتباط برقرار می کرد؟)این عناصر همان چیزهایی هستند که برند شما را تعریف می کنند، و قبل از اینکه شروع به ساخت برند خود کنید، مهم است که هر یک از آنها را به وضوح درک کنید.اگر در تشخیص اینکه دقیقاً کی هستید، دچار مشکل شده اید، تمامِ چیزی که نیاز دارید، یک طوفان فکری (brainstorm) ساده است که به شما کمک می کند تا به روشنی درک کنید که به عنوان یک برند، چه هویتی دارید.

از خود بپرسید:چرا این کسب و کار را شروع کردیم؟اعتقادات و ارزش هایی که برای ما به عنوان یک شرکت مهم هستند چیست؟ما چه کاری را بهتر از هر شرکت دیگری انجام می دهیم؟چه چیزی باعث خاص بودن ما می شود؟اگر بتوانیم برندمان را در سه کلمه توصیف کنیم، چه می گفتیم؟حال، سه کلمه ای که می خواهیم مشتریانمان برای توصیف ما به کار ببرند چیست؟همچنین می توانید از این دفترچه کمکی بسیار جذاب از شرکت مشاورۀ PricewaterhouseCoopers بهره ببرید. اگرچه این کتابچۀ کمکی برای برندسازی شخصی طراحی شده، اما استراتژی های موجود در آن برای هر نوع مدل تجاری نیز کار خواهند کرد.هنگامی که آنچه به عنوان یک برند هستید را تصویب نمودید، وقت آن است که هویتی را ایجاد کنید که به برند شما جان دهد و شما را به افرادی که بیشترین اهمیت را برایتان دارند، معرفی کند: مشتریان شما.

طراحی: پایه و اساس هویت برند شما

همانطور که مانند مثال آدیداس، هویت برند شخصیت دانش آموز ممتاز شما را خلق کرد، طراحی نیز، خالق هویت برند شرکت شما شماست.ابزارهای طراحی شما عناصر ملموسی هستند که تعیین می کند برند شما به چه صورت توسط دیگران درک می شود. چیزهایی مانند لوگو، بسته بندی، طراحی وب سایت، طراحی گرافیک رسانه های اجتماعی، کارت ویزیت های شرکت و لباس هایی که کارمندان شرکت شما می پوشند.به عبارت دیگر، ساختن طرح = ساختن هویت برند = ساختن یک کسب و کار موفق که دقیقاً نمایانگر آن شخصیتی است که به عنوان یک برند می خواهید داشته باشید.خب پس دقیقا چطور طراحی خود را انجام می دهید و هویتی برای برند خود خلق می کنید که کسب و کار شما را به مراتب بالا سوق می دهد؟

ایجاد طرح برند

پیش از آنکه شروع به ایجاد ابزارهای طراحی کنید، باید از ابتدا و از اساس آغاز کنید و پایه های ساختار طراحی خود را به تصویب برسانید: آجرهای دیوارۀ هویت برندتان را.خشت های سازنده ای که می خواهید پیش از ایجاد ابزارهای طراحی خود مشخص کنید، شامل این موارد می باشند:

تایپوگرافی

تایپوگرافی – همانطور که احیاناً حدس زده اید- مربوط می شود به فونت (یا نگارشی) که برای متون استفاده شده در برندسازی انتخاب می کنید. چهار نوع عمده تایپوگرافی وجود دارد:فونت های Serif (مانند Times New Roman یا Garamond) در انتهای هر حرف چیزی شبیه یک دستگیره (یا از نظر بعضی افراد، یک پای کوچک) دارند. این یک تایپوگرافی کلاسیک بسیار عالی است، بویژه اگر می خواهید برند خود را به صورتی قابل اعتماد، سنتی، و کمی قدیمی نشان دهید.اگر “serif” پا دارد،  “sans serif” (به معنی بدونِ serif)، بدون پا است. فونت های sans serif (مانند Helvetica یا Franklin Gothic) حروفی هستند که دارای لبه های صاف و بدون دستگیره یا “پا” در مقایسه با همتایان serif خود هستند. فونت های sans serif احساس براق تر و مدرن تری به برندها می دهند.تایپوگرافی Script دستخط های نرم و شکسته را تقلید می کند (خیلی شبیه همان متون درس های دورۀ مدرسه ابتدایی!). این فونتها (مانند Allura یا Pacifico) می توانند یک راه عالی برای القای یک احساس لوکس یا زنانه به برند شما باشند.

فونت های Display به نوعی دارای ویژگی های خاص خودشان هستند. هر فونت display دارای یک عنصر مختص است، چه در قالب یک شکل غیر معمول از حروف، خطوط، سایه باشند و چه بیشتر به صورت لبه های هنرمندانه / دستی باشند (مثلا چیزی مانند فونت تیز و صاعقه وارِ لوگوی Metallica). اگر می خواهید یک عنوان جسورانه و هویت برندی خلق کنید که به این زودی ها فراموش نخواهد شد، فونت Display یک راه عالی برای انجام آن است.تایپوگرافی ای که انتخاب می کنید چیزهای زیادی در مورد برندتان می گوید، بنابراین آنها را عاقلانه انتخاب کنید.

پالت رنگ

مورد بعدی، بحث رنگ است. مردم (که شامل مشتریان بالقوه شما هستند) تعلقات روانشناختی با رنگ‌های مختلف دارند و استفادۀ استراتژیک از رنگهای موجود در پالت رنگ برندتان، می تواند تاثیر جدی بر مخاطبان شما داشته باشد.در اینجا فهرستی از ویژگی هایی که رنگهای رنگین کمان (به اضافۀ چند رنگ دیگر) می توانند برای کمک به هویت برند شما مفید واقع شوند، را خواهیم دید:

قرمز: قرمز رنگ شور و هیجان است. این انتخابی عالی است اگر هویت برند شما دارای صدایی بلند، جوان و هیجان انگیز باشد.نارنجی: نارنجی یکی دیگر از رنگ های پر انرژی است و اگر شما می خواهید دوستانه و بازیگوش به نظر برسید، عالی است. نارنجی به طور معمول کمتر از قرمز استفاده می شود، به همین دلیل باعث می شود توی چشم باشید.زرد: زرد، رنگ آفتاب، و سراسر القا کنندۀ شادی است. استفاده از آن به صورت یک جو شاد است، اگر می خواهید احساس سرگرم کننده، در دسترس و مقرون به صرفه بودن را نشان دهید، انتخاب بسیار مناسبی خواهد بود.

سبز: رنگی فوق العاده با حس های متنوع؛ سبز می تواند برای هر برندی مورد استفاده قرار گیرد. هرچند از لحاظ فرهنگی، وقتی مردم با رنگ سبز مواجه می شوند، به دو چیز فکر می کنند: پول یا طبیعت. اگر برند شما به هر یک از این موارد مربوط باشد، سبز انتخاب ویژه ای است.آبی: جذاب ترین رنگ از طیف رنگها در بین مردم جهان، آبی می تواند به برند شما کمک کند تا پایدار و قابل اعتماد تر ظاهر شوید، بنابراین اگر می خواهید به طیف گسترده ای از مردم، القا کنید که به شما اعتماد کنند، با رنگ آبی اقدام کنید.بنفش: بنفش رنگ سلطنتی است، به طوری که اگر بخواهید یک حس لاکچری را در برندسازی خود اعمال کنید، بنفش یک گزینۀ مطمئن خواهد بود.

صورتی: درست یا غلط، صورتی به طور فرهنگی به مفاهیم زنانه مربوط است، بنابراین اگر برند شما مخاطبان زن را هدف قرار می دهد، صورتی باید یک عضو قطعی در پالت رنگ برند شما باشد. صورتی همچنین یک رنگ عالی برای برندهایی با هویت نرم و لوکس است.قهوه ای: قهوه ای شاید کمترین رنگ استفاده شده در تمام برندها باشد، اما واقعا می تواند به نفع شما نیز باشد! هر زمانی که کاری متفاوت انجام دهید، به شما کمک می کند تا به چشم بیایید. قهوه ای همچنین می تواند به افراد کمک کند تا برند خود را به صورت زمخت یا مردانه نمایش دهند.سیاه: اگر می خواهید به صورت مدرن یا پیشرفته ظاهر شوید، هیچ چیز به اندازۀ رنگ سیاه، موثر و کلاسیک نیست.

 

فرم / شکل

وقتی بحث طرح های برند شما پیش می آید، مایلید به فرم و شکل فکر کنید. عنصری ظریف و موثر که می تواند برای تقویت واکنش دلخواه شما در مشتریان تان مورد استفاده قرار گیرد: به طور مثال یک لوگو که دایره ای شکل و دارای لبه های نرم است، الهام بخش یک واکنش بسیار متفاوت از لوگویی تیز و مربع شکل خواهد بود.در ادامه ملاحظه خواهید کرد که چگونه شکل های مختلف می توانند هویت برند شما را شکل دهند:شکل های گرد مثل دایره ها، بیضی ها و تخم مرغی ها – دارای حس گرم و التهابی هستند. برندهایی که فرم های گرد دارند، احساسات جامعه، وحدت و عشق را ایجاد می کنند. لبه های گرد نیز می توانند به صورت حس زنانه تلقی شوند.

شکل های گوشه دار مانند مربع، مستطیل و مثلث – مردم را به فکر کردن، به قدرت و کارایی می انگیزند. خطوط بی حساسیت، احساس ثبات و اعتماد را ایجاد می کنند، اما باید مراقب باشید: اگر این اشکال با چیزهای سرگرم کننده ای مانند رنگ های پویا متعادل نشوند، می توانند احساسی غیر شخصی داشته و در برقراری ارتباط با مشتریان، شما را شکست دهد.خطوط راست نیز دارای پیامدهای خاص خود هستند: خطوط عمودی نشان دهنده مردانگی و قدرت است، در حالی که خطوط افقی، آرامش و خونسردی را القا می کنند.

طراحی هویت برند چیست؟

هنگامی که آجرهای طراحی خود را جمع کردید، وقت آن است که با یک طراح کار کنید تا به هویت برند خود، جان دهید و آنچه که به عنوان یک برند هستید را به صورت ابزارهای ملموسی طراحی کنید تا بتوانید آنها را در فعالیت های بازاریابی خود مورد استفاده قرار دهید. هویت برند شما می تواند در هر تعداد عناصری که فکرش را بکنید متبلور شود. بسته به ماهیت کسب و کارتان، هر یک از ابزارها ممکن است اهمیتی بیشتر یا کمتر از دیگری داشته باشد. به عنوان مثال، یک رستوران باید دربارۀ منو و فضای داخلی خود بسیار فکر کند. در حالی که یک آژانس بازاریابی دیجیتال نیاز به تمرکز بیشتر بر صفحات وب سایت و رسانه های اجتماعی خود دارد.عناصر رایج هویت برند عبارتند از:

لوگو

لوگوی شما سنگ بنای هویت برند شماست. هنگام کار با طراح خود، قطعاً می خواهید درمورد لوگو، جلوی همۀ این موارد تیک بخورد:به وضوح نشان می دهد که شما چه کسی هستید و به عنوان یک برند، برای چه چیزهایی ارزش قائلید.به لحاظ بصری جذاب باشد: ساده، تمیز و بدون سر و صدای اضافی خیلی چیزها را بیان می کند؛کلاسیک، و نه دنباله رو مد روز است: آخرین چیزی که می خواهید این است که لوگوی شما در عرض شش ماه از مد بیفتد.با استانداردهای صنعت شما سازگار است و اگر نه، به صورت آگاهانه ای از آن فاصله دارد.جذابیت ماندگاری برای مخاطبان شما دارد.همچنین می خواهید مطمئن شوید که طراح شما، لوگوی شما را در فرمت های مختلف (مانند نسخه سیاه و سفید یا چندین اندازه) ارائه می دهد تا اطمینان حاصل شود که همیشه لوگوی مورد نیاز خود را دارید و هر کدام از آنها با هویت برند شما مطابقت دارد.

وبسایت

وبسایت، یکی از شاخص ترین جنبه های هویت برند شماست. به خصوص اگر یک کسب و کار آنلاین یا یک محصول دیجیتالی را ارائه می کنید، مشتریان قبل از تصمیم به انجام کار با شما، به طور قطع سایت شما را بررسی می کنند. وب سایت شما جایی است که هویت برندتان باید با تمام قوا ظاهر شود.

بسته بندی محصول

اگر محصول شما فیزیکی باشد، بسته بندی محصول برای جذب مشتری بسیار کلیدی است. چه در مورد طراحی بطری نوشیدنی خنک فکر می کنید و چه در مورد ایمیل هایی که می خواهید برای آن مشتریانی که از فروشگاه آنلاین شما لباس خریده اند می اندیشید، ارزش طراحی خوب در بهبود تجربه مشتری را دستکم نگیرید – و همچنین در تحریک آنها برای وفاداری و تکرار خرید. بسته بندی یک فرصت عالی برای طراحی شماست که خودی نشان دهد.

وبسایت

وبسایت، یکی از شاخص ترین جنبه های هویت برند شماست. به خصوص اگر یک کسب و کار آنلاین یا یک محصول دیجیتالی را ارائه می کنید، مشتریان قبل از تصمیم به انجام کار با شما، به طور قطع سایت شما را بررسی می کنند. وب سایت شما جایی است که هویت برندتان باید با تمام قوا ظاهر شود.

بسته بندی محصول

اگر محصول شما فیزیکی باشد، بسته بندی محصول برای جذب مشتری بسیار کلیدی است. چه در مورد طراحی بطری نوشیدنی خنک فکر می کنید و چه در مورد ایمیل هایی که می خواهید برای آن مشتریانی که از فروشگاه آنلاین شما لباس خریده اند می اندیشید، ارزش طراحی خوب در بهبود تجربه مشتری را دستکم نگیرید – و همچنین در تحریک آنها برای وفاداری و تکرار خرید. بسته بندی یک فرصت عالی برای طراحی شماست که خودی نشان دهد.

هویت برند چیست؟

یک راهنمای سبک (Guideline) برای برند خود ایجاد کنید

هنگامی که همۀ ابزارهای طراحی خود را جمع کردید، می خواهید مطمئن شوید که از آنها به درستی استفاده می شود، به همین دلیل است که قطعا مایلید یک راهنمای سبک برند ایجاد کنید. این سند – که ابزارهای طراحی و زمان و چگونگی استفاده از آنها را در کنار بایدها و نبایدهای مربوط به آن تشریح می کند – تضمین خواهد کرد که هر طرحی که از این پس ارائه می کنید، با هویت برند شما مطابقت دارد و درک درستی از شما به مخاطبان ارائه می کند.

در نهایت هویت برند چیست؟

هویت برند شما چیزی است که شما را از دریای بی پایان رقبایتان جدا و متمایز می کند و به مشتریان نشان می دهد که شما که هستید و انتظار داشته باشند که از کار با شما چه چیزی عایدشان می شود. و اگر می خواهید برندتان به صورت یک نور مثبت درک شود، بسیار مهم است که هویت برند خود را به کمال رسانده و طرح هایی را خلق کنید که آنچه هستید را دقیقاً به مشتریان نشان می دهد. و اکنون که می دانید چگونه چنین هویتی را بسازید، زمان شروع طراحی است.

ارسال شده در تبلیغات و بازاریابی, دیجیتال مارکتینگ, مقالاتبرچسپ ها:

یک دیدگاه بنویسید