تاثیر برندینگ در سئو

وقتی درباره سئو حرف می‌زنیم، معیارهای زیادی هستند که گوگل بارها به تاثیرگذار بودن آن‌ها در رتبه‌بندی سایت‌ها اشاره کرده است. به عنوان مثال، لینک‌سازی طبیعی یکی از معیارهایی است که از ابتدای آغاز کار گوگل همیشه بخشی جدایی ناپذیر الگوریتم‌های گوگل بوده و هست.اما شعار همیشگی «هر لینک به منزله یک رأی مثبت برای سایت» باعث به وجود آمدن روش‌های غیرقانونی و کلاه سیاه در لینک‌سازی شد و سایت‌های زیادی رفته رفته به استفاده از آن‌ها روی آوردند. البته گوگل هم دست روی دست نگذاشت و الگوریتم‌های زیادی را  برای مقابله با این سایت‌های خاطی وارد مرحله اجرایی کرد.در این مقاله از وی لینک قرار است به موضوع تاثیر برندینگ در سئو بپردازیم.

چرا لینک‌سازی نمی‌تواند بهترین راه برای بهبود جایگاه سایت باشد؟

در گذشته سایت‌های معتبر زیادی هم‌چون ویکیپدیا (Wikipedia) و مدیوم (Medium) از لینک دادن به سایت‌های مختلف جلوگیری می‌کردند. این کار به این دلیل بود که این سایت‌ها نمی‌خواستند ارزشی را از سایت خود به وب‌سایت‌های دیگر منتقل کنند. به همین دلیل بیشتر لینک‌هایی که امروزه در سایت‌های مرجع می‌بینیم، نوفالو هستند. به این ترتیب بود که سایت‌ها حتی با خوب دانستن یک سایت، تصمیم گرفتند به آن لینک ندهند.این که بگوییم هر چه سایتی بک لینک بیشتری بگیرد ارزش بالاتری دارد، نمی‌تواند معیار دقیقی برای ارزیابی خوب بودن یک سایت باشد. آینده جستجوی اینترنتی در سال 2019 چیزی بیش از لینک‌سازی و گرفتن بک‌لینک از سایت‌های مختلف خواهد بود.در این سال شاهد ظهور روش‌های جدیدی هستیم که گوگل می‌تواند به وسیله آن‌ها، با یقین بیشتری درباره ارزشمندی یک سایت تصمیم‌گیری کند.

تاثیر برندینگ در سئو

Co-Citation و Linkless Backlink – نجوای گوگل درباره اهمیت برندینگ در سئو

الگوریتم پاندا، یکی از مهم‌ترین اقدامات گوگل برای مقابله با لینک‌سازی‌های اسپم و کم ارزش بود که سایت‌های زیادی را با جریمه‌های سنگینی روبرو کرد. حالا که گوگل فهمیده بود لینک‌ها نمی‌توانند معیار 100 درصدی برای ارزیابی ارزشمندی یک سایت باشند، نیاز به روش‌های جدیدتر و مورد اعتمادتر به شدت احساس می‌شد. یکی از روش‌هایی که در این زمان بر سر زبان‌ها افتاد، Co-Citation یا ذکر متقابل سایت‌ها از یکدیگر بود. در این روش:همان‌‌طور که در شکل بالا می‌بینید، دو سایت بدون این‌که به یکدیگر لینکی رد و بدل کنند، کاربران را به صفحات یکدیگر ارجاع می‌دهند. اجازه دهید با یک مثال این تکنیک را توضیح دهیم. فرض کنید یک رپورتاژ برای سایت A داده‌ایم. در این رپورتاژ 3 لینک وجود دارد که از بین آن‌ها، 2 لینک برای سایت B و 1 لینک به سایت C داده شده است. در این وضعیت، می‌توانیم بگوییم که سایت B و C از نظر موضوعی به هم مرتبط هستند.

و اما تکنیک Linkless Backlink چیست؟ 

به عنوان مثال در سایت وبسیما آکادمی، صفحه‌ای با نام سئو چیست وجود دارد که در آن سئو از نگاه متخصصان داخلی و خارجی بررسی شده است. وقتی شروع به خواندن این صفحه می‌کنید، می‌بینید که در محتوای این صفحه، از نام برندهای مختلفی همچون آژانس بازاریابی نوین، چه‌طور و غیره استفاده شده است. معمولاً وقتی چنین چیزی اتفاق می‌افتد، به این معنی است که سایت آکادمی بدون لینک‌دهی به سایت‌های مختلف و تنها با اشاره به نام برند آن‌ها، کاربران را به این سایت‌ها ارجاع می‌دهد.این تکنیک در سال 2019 به قدری مورد توجه قرار گرفت که حالا با نامی جدید پتانسیل تبدیل شدن به یک معیار تاثیرگذار در نتایج جستجو را دارد. معیاری که می‌تواند پایه‌های سلطنت لینک بیلدینگ را ضعیف کند، Linkless Backlink یا میزان اشاره به نام برند شما در فضای اینترنت است.

اشاره به نام برند، یکی از معیارهای نوظهور در دنیای سئو

در بین ملاک‌های شناخته شده‌ای که در جایگاه سایت نقش کلیدی دارند، اشاره به نام برند یکی از موضوعاتی است که در سئو کمتر به آن پرداخته شده و البته دلیل آن هم تا حدودی روشن است؛ یکی از اهداف بهینه کردن سایت برای موتورهای جستجو این است که کسب و کارها بتوانند فارغ از اعتبار برند خود، تنها با ارائه محتوای خوب و ارزشمند به جایگاه بالایی در نتایج جستجو برسند. اما؛با یک مثال این تاثیر غیرمستقیم را برای شما روشن می‌کنیم. فرض کنید قصد خرید یک گوشی موبایل را دارید و برای همین عبارت «خرید موبایل» را در گوگل سرچ می‌کنید. طبق بررسی‌های انجام شده، کاربران بیشتر بر روی سایتی کلیک می‌کنند که نام آن را قبلاً شنیده‌اند. پس می‌توانیم این‌طور نتیجه بگیریم که افزایش آگاهی از برند باعث بهبود نرخ کلیک (CTR) می‌شود و بالا رفتن CTR هم یکی از مهم‌ترین معیارهای الگوریتم رنک برین است.

چرا باید در سال 2019 به نام برند خود بیشتر اهمیت بدهید؟

طبق روال سال‌های پیش، گوگل بازهم در سال 2019 بر روی بهبود تجربه کاربری تمرکز خواهد کرد. اما این بار میزان رضایت کاربر از یک سایت تنها بر اساس لینک‌هایی که از سایت‌های دیگر دریافت می‌کند محاسبه نمی‌شود، بلکه این رضایت به صورت اشاره به نام برند به صورتی غیر از لینک (Linkless Backlink) خواهد بود ؛ یعنی هرچه مردم درباره نام برند شما بیشتر حرف بزنند و آن را جستجو کنند، گوگل هم در پیشنهادات خود، آن سایت را بیشتر در معرض دید کاربران قرار می‌دهد.البته منظور ما از اشاره به نام برند تنها مختص جستجو در گوگل نیست. موارد زیر هم در گروه اشاره به نام برند قرار می‌گیرد:

چند نفر از کاربران نام کسب و کار شما را در گوگل جستجو می‌کنند؟در شبکه‌های اجتماعی به چه میزان درباره نام برند شما حرف زده می‌شود؟آیا در سایت‌های معتبر و شناخته شده، به نام برند شما اشاره می‌شود؟برای این‌که اهمیت منشن شدن نام برند شما و تاثیری که در رتبه‌بندی نتایج جستجو دارد را برای شما ثابت کنیم، لازم است که شما را با یک سری از سرنخ‌های مهم در این زمینه آشنا کنیم:

سرنخ 1: مدیران ارشد شرکت گوگل به اهمیت برند اشاره کرده‌اند: وب مستر ارشد گوگل، آقای Gary Illyes در سخنرانی مربوط به سئو خود در سال 2017 گفت:«اگر بتوانید محتوای باکیفیتی تولید کنید که در حوزۀ وب به خوبی شناخته شود و نه تنها از طریق لینک‌سازی، بلکه بیشتر توسط منشن شدن در شبکه‌های اجتماعی و حرف زدن مردم درباره برند شما، به گوش مخاطب برسد، برد در بازی سئو از آنِ شما خواهد بود.»سرنخ 2: پیشرفت‌های هوش مصنوعی گوگل این راه را در پیش گرفته‌اند: الگوریتم پاندای گوگل در آپدیت‌های جدید بیشتر از این‌که بر روی متن‌های لینک شده تمرکز کند، بر روی تعداد منشن‌های یک کلمه یا یک عبارت کلیدی تمرکز می‌کند.

سرنخ 3: در کتاب راهنمای رتبه‌دهی به صفحات گوگل (Google’s Search Quality Guidelines) درباره معیارهای خارجی نوشته شده است: یکی از نکات کلیدی تاکیده شده در این کتاب، اهمیت اعتبار نام برند شما و دیدگاه عمومی درباره آن  است. توصیه می‌کنیم به این قسمت از این کتاب توجه کنید:«برای ارزش‌گذاری به صفحات یک وب سایت، باید به دنبال سیگنال‌های خارج از آن سایت باشید. وقتی عوامل داخلی سایت به یک چیز تاکید می‌کنند ولی عوامل خارجی چیزی خلاف آن می‌گویند، به سیگنال‌های خارجی اعتماد کنید.»

چه‌طور به وسیله برندینگ، آینده سئو را در دست بگیریم؟

یکی از اشتباهاتی که دامن گیرِ افراد زیادی در روند بهینه‌سازی سایت می‌شود، الگو گرفتن از سایت‌های رقیب است. با این‌که الهام گرفتن از برندهای معتبر می‌تواند قدم خوبی برای شروع باشد، ولی هیچ‌گاه این قانون نانوشته در سئو را نادیده نگیرید؛در آینده لینک‌سازی تنها به انکرتکست‌ها منتهی نمی‌شوند. هر چه مردم بیشتری در فضای دیجیتال به برند شما اشاره کنند، می‌توانید کاربران را بدون لینک به سایت خود بکشانید. برای این‌کار می‌توانید از 5 تکنیک کاربردی زیر استفاده کنید:شاید انتظار این حرف را نداشته باشید ولی در آینده اهمیت تبلیغات آفلاین بیشتر از پیش خواهد شد. کمپین‌های تبلیغاتی در تلویزیون و بیلبوردهای سطح شهر می‌توانند تعداد جستجوی نام برند شما را در فضای آنلاین هم افزایش دهند.

به نقد و بررسی‌های فضای آنلاین به چشم یک فرصت نگاه کنید و تا جایی که امکان دارد به نظرات منفی پاسخ دهید. این کار باعث می‌شود کاربران بتوانند راحت‌تر به برند شما اعتماد کنند.در شبکه‌های اجتماعی فعالیت مستمر داشته باشید. یادتان باشد دیدگاه کلی درباره هویت برند شما تا حد زیادی به نحوۀ تعامل شما با کاربرانتان بستگی دارد. بسیاری از کاربران برای گرفتن مشاوره و راهنمایی به پلتفرم‌هایی همچون اینستاگرام مراجعه می‌کنند. پس پشتیبانی محصول تنها در سایت شما خلاصه نمی‌شود.از اشتباهات سایت‌های رقیب درس بگیرید و هدفی که سایت‌های دیگر برای خود در نظر گرفته‌اند را هدف خود قرار ندهید. این کار باعث می‌شود علاوه بر حفظ کردن هویت برند خود، در مسیر پیشرفت قدم بردارید.از اینفلوئنسر مارکتینگ در شبکه‌های اجتماعی غافل نشوید. این کار می‌تواند در مدت زمانی کم، صدای کسب و کار شما را به گوش زیادی از کاربران برساند.

تاثیر برندینگ در سئو

چند نکته پایانی درباره تاثیر برندینگ در سئو

برای نتیجه‌گیری می‌خواهیم از شما درخواست کنیم دو دیدگاه مختلف را در نظر بگیرید:سئو یک مفهوم تک بعدی است و استفاده از یک روش به دفعات زیاد می‌تواند نتیجه بخش باشد. پس در این صورت هرچه افراد بیشتری در فضای دیجیتال به برند شما اشاره کنند، موفقیت سایت شما در صفحه نتایج سال 2019 تضمین شده است. این یعنی جدیدترین روش‌های سئو دست خوش تغییرات شده‌اند.سئو یک مفهوم چند بعدی است که برای موفقیت در آن باید پیوسته از چند تکنیک به صورت مکمل کمک بگیرید. پس افزایش جستجوی برند ما در گوگل می‌تواند تنها مانند یک کاتالیزور، فرآیند بهبود جایگاه سایت شما را تسریع بخشد.انتخاب ما مطمئناً روش دوم خواهد بود چراکه به کمک این دیدگاه می‌توانیم به شما بگوییم موفقیت در سئو کاری زمان‌بر است که در طولانی مدت اثربخش خواهد بود. این نکته پایانی را به خاطر داشته باشید که اگر سایت شما در زمینه‌های دیگر سئو به خوبی برای موتورهای جستجو بهینه شده است، افزایش آگاهی برند کسب و کار می‌تواند تیر خلاصی برای استحکام جایگاه شما در نتایج جستجو باشد.

ارسال شده در تبلیغات و بازاریابی, دیجیتال مارکتینگ, مقالاتبرچسپ ها:

یک دیدگاه بنویسید