تبلیغات دیجیتال چیست؟

در این مقاله از وی لینک به بررسی این موضوع می‌پردازیم که تبلیغات دیجیتال چیست و چگونه استفاده از ابزارهای بازاریابی جدید می‌تواند اهرم رشد کسب و کارمان باشد.

64 درصد از مردم با دیدن ویدیوهای تبلیغاتی تحت تأثیر قرار می‌گیرند و شروع به خرید می‌کنند. درصد بالایی از این خریدها بعد از تماشای تبلیغات موجود در شبکه‌های اجتماعی اتفاق افتاده است.

تبلیغات دیجیتال چیست؟

هدف‌گیری دقیق‌تر! این مهم‌ترین دستاورد تبلیغ دیجیتال است. برخلاف تبلیغات سنتی، در کانال‌های دیجیتال، می‌توانید مشخص کنید تبلیغ دقیقاً برای چه دسته از افراد نمایش داده شود. دقیق‌تر بگوییم، می‌توانید تعیین کنید چه افرادی تبلیغتان را ببینند!

مثلاً فرض کنید ماشینتان را که یک 206 مشکی است، در یک روزنامه کثیرالانتشار برای فروش گذاشته‌اید. احتمالاً همۀ خوانندگان روزنامه آن تبلیغ را می‌بینند، اما همه لزوماً پتانسیل این را ندارند که مشتری شما باشند.

در عوض، اگر خودروی خود را در پلتفرمی مثل دیوار قرار دهید، افراد با جست‌وجوی عبارت 206 مشکی، به تعدادی آگهی می‌رسند که یکی از آن‌ها متعلق به شما است. احتمال اینکه این افراد ماشین شما را بخرند، بسیار بیشتر خواهد بود؛ چون آن‌ها ۲۰۶ مشکی می‌خواهند!

بنابراین، هرگونه تبلیغ و پروموت برند، محصول یا خدمت در انواع مختلف کانال‌های دیجیتال مثل وب‌سایت، نوعی از انواع تبلیغات دیجیتال است. در بخش بعدی، راجع به روش‌های مختلف این شکل از تبلیغات صحبت خواهیم کرد.

تفاوت تبلیغات دیجیتال و سنتی

شباهت تبلیغات سنتی و دیجیتال بسیار کم است. تبلیغات دیجیتال هم مانند تبلیغات سنتی باعث آگاهی مخاطبین از محصول، خدمت و تجارت شما می‌شود؛ با این تفاوت که به جای استفاده از ابزارهای سنتی مثل بیلبورد، مجلات از پلت فرم‌هایی مثل گوگل، فیس بوک، یوتیوب استفاده می‌کند.

در این روش شما می‌توانید عملکرد کمپین تبلیغاتی خود را همزمان با پیش روی آن مورد بررسی قرار دهید. ردیابی و نظارت بر فعالیت‌های آنلاین بسیار آسان است. شما می‌توانید به راحتی وارد حساب کاربری خودتان شوید و اطلاعات مربوط به کمپین را دنبال کنید.

این اطلاعات نه تنها به تیم شما کمک می‌کند تا نتایج استراتژی‌های خود را ببینید بلکه فرصت‌هایی برای بهبود عملکرد نیز به شما می‌دهد. به عنوان مثال اگر تبلیغتان دارای بیننده کمی است، می‌توانید با بروزرسانی فیلم‌ها و تصاویر به بالا رفتن میزان مخاطبینتان کمک کنید. و متناسب با بازخوردهای دریافتی تغییراتی در آن اعمال کنید. اما در تبلیغات سنتی زودترین زمانی که می‌توانید نتیجه کمپین خود را ببینید بعد از اتمام آن است.

تبلیغات دیجیتال

چه چیزی تبلیغات دیجیتال را منحصر به فرد می‌کند؟

قدرت نفوذ تبلیغات دیجیتال به میزان محبوبیت شبکه‌های اجتماعی مانند فیس بوک، یوتیوب، اینستاگرام و … که از آن‌ها استفاده می‌کنید بستگی دارد. بهتر است به منظور بالا بردن آگاهی مخاطبین از برندتان تبلیغات خود را در پلتفرم این سایت‌ها قرار دهید و از روند مورد علاقه‌ی مخاطبین در شبکه‌های اجتماعی پیروی کنید.

این شکل از تبلیغات به شما این امکان را می‌دهد که در زمان مناسب به افراد مناسب دسترسی پیدا کنید. آگهی‌های دیجیتال می‌توانند شخصی سازی شوند، و به شما کمک کند تا مشتری خود را قدم به قدم همراهی کنید؛ این امر باعث بالا رفتن میزان ارتباط شما با مشتری می‌شود. همچنین در بازگشت سرمایه نیز به شما کمک بسیاری می‌کند.

بالا بودن تنوع در این نوع از تبلیغات باعث می‌شود شما بتوانید بهترین روش را برای بالا بردن بازده کسب و کارتان انتخاب کنید. به عنوان مثال شما تصمیم می‌گیرید که استفاده از پلتفرم لینکدین برای تبلیغات برندتان بهتر از دیگر شبکه‌های اجتماعی است. یا به عنوان یک کسب و کار مرتبط با مد و لباس ترجیح می‌دهید از اینستاگرام برای آگاهی بخشیدن به مخاطبینتان استفاده کنید. هر یک از این روش‌ها دارای مزایا و معایبی هستند که در نتیجه بهتر است مناسب‌ترین را برای کسب و کارتان پیدا و انتخاب کنید.

بودن در مکان مناسب با استراتژی مناسب، هزینه‌ها را کاهش و باعث افزایش سود می‌شود.

۸ روش تبلیغات دیجیتال برای موفقیت در دنیای آنلاین

کانال‌های دیجیتال بسیاری وجود دارند؛ از شبکه‌های اجتماعی بگیرید تا اپلیکیشن‌های موبایل و بازی‌ها. به همین سبب، شکل‌های مختلفی از تبلیغ‌های دیجیتال به وجود آمده‌اند. بیایید آن‌ها را بررسی کنیم:

۱. تبلیغات نمایشی (Display)

هرگونه تبلیغ بصری یا شنیداری که در فضای تبلیغات آنلاین (جایگاه‌های نمایش آنلاین) نمایش داده شود، نوعی Display Ad محسوب می‌شود که در زبان فارسی به آن تبلیغات نمایشی می‌گوییم؛ همین قدر ساده و سرراست.

تبلیغات بنری (ثابت یا متحرک)، تبلیغات همسان، تبلیغات بینابینی، تبلیغات ویدیویی و… جزو این شکل از تبلیغات هستند. (چنانچه می‌خواهید با نکات ساخت بنر تبلیغاتی آشنا شوید، مطالعه این مقاله را به شما پیشنهاد می‌کنیم)

۲. تبلیغات در گوگل

Google Ads یکی از پرفایده‌ترین پلتفرم‌های تبلیغ‌های دیجیتال است؛ به‌شرطی که از آن درست استفاده شود. تبلیغات در گوگل یکی از کمپین‌هایی است که می‌توان با کمک این پلتفرم اجرا کرد.

منظور از تبلیغ در گوگل، تبلیغ متنی‌ای است که در بالا یا پایین صفحهٔ نتایج جست‌وجو ظاهر می‌شود و به سایت تبلیغ‌کننده لینک می‌شود. سازوکار به این شکل است که کاربر کلمهٔ کلیدی را جست‌وجو می‌کند و سپس تبلیغی مرتبط با آن اجرا می‌شود.

.۳. تبلیغات همسان (Native)

هر سایتی ظاهر مخصوص به خود را دارد. وقتی تبلیغی دقیقاً مطابق با ظاهر و گایدلاین‌های نمایش‌دهنده (سایت یا اپلیکیشن) طراحی شود، با یک تبلیغ همسان یا Native Ads طرفیم.

مثلاً وقتی در خلال بلاگ‌پست یک سایت، برند یا محصولی معرفی شود، تبلیغ همسان داریم. یا وقتی محصولی از برندی دیگر، در صفحۀ محصولات سایتی قرار می‌گیرد، طوری که انگار برای سایت تبلیغ‌کننده است، تبلیغمان از نوع Native ads است.

۴. تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی

اکثراً با این شکل از تبلیغات دیجیتال آشناییم. شبکه‌های اجتماعی ثابت کرده‌اند پتانسیل بسیار بالایی برای اجرای کمپین‌های مختلف تبلیغاتی دارند.

همهٔ ما چندین و چند تبلیغ مختلف را در شبکه‌های اجتماعی مختلفی که از آن‌ها استفاده می‌کنیم، روزانه می‌بینیم؛ از اینستاگرام گرفته تا یوتیوب و توییتر. این تبلیغات می‌توانند از جنس صوت، تصویر، متن و عکس باشند.

همچنین همکاری برندها با اینفلوئنسرهای هر شبکۀ اجتماعی، شکل رایجی برای اجرای تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی است.

5- تبلیغات درون اپلیکیشنی (In-App)

تعریف بسیاری ساده‌ای دارد. سازندگان اپلیکیشن‌های مختلف، در ازای دریافت پول یا خدمات، محصول یا خدمت برندی را در اپلیکیشن خود تبلیغ می‌کنند. این تبلیغ ممکن است به‌صورت بینابینی یا بنری باشند.

این شکل از تبلیغات در بازی‌های موبایلی بیشتر از جاهای دیگر دیده می‌شوند. مثلاً کمپانی X (سازندهٔ بازی) می‌تواند در صفحات Loading قبل از شروع بازی، برند، محصول یا خدمت شما را تبلیغ کند.

۶. تبلیغات ویدیویی

هرگونه از تبلیغ‌های دیجیتال که در آن ویدیو وجود داشته باشد، در دستۀ تبلیغات ویدیویی قرار می‌گیرد؛ مثلاً تبلیغاتی که قبل از شروع یک ویدیو در آپارات می‌بینید. درست مثل عکس زیر:

قبلاً در مقالات مختلف، راجع به گسترش ویدیو مارکتینگ و قابلیت‌های زیاد این فرمت از محتوا صحبت کرده‌ایم. کاربران زمان زیادی از روزشان را صرف تماشای ویدیوها می‌کنند؛ به همین دلیل، تبلیغات ویدیویی هم یکی از کارآمدترین انواع تبلیغ‌های دیجیتال به شمار می‌آیند.

استفادۀ درست از این شکل تبلیغات، در نهایت به افزایش نرخ تعامل، کلیک و فروش منجر می‌شود.

تبلیغات دیجیتال

۷. تبلیغات ریتارگتینگ (Retargeting)

ریتارگیتنگ مختص کاربرانی است که از سایت یا کسب‌وکار شما قبلاً بازدید کرده‌اند. به عبارتی دیگر، این نوع تبلیغات با هدف تشویق کاربر به بازدید مجدد از سایتتان طراحی و اجرا می‌شوند!

حتماً دیده‌اید وقتی وارد سایتی می‌شوید، به شما اطلاع داده می‌شود که این سایت از Cookie استفاده می‌کند. کوکی‌ها شما را در اینترنت دنبال می‌کنند.

فرض کنید وارد سایتی می‌شوید که حوزۀ فعالیتش فروش ماشین‌های اداری مثل پرینتر و اسکنر است. این سایت با کمک کوکی‌ها، اقدامات شما پس از خروج از سایت را هم زیر نظر دارد؛ یعنی می‌تواند بفهمد از کدام‌ سایت‌ها دیدن می‌کنید. به این ترتیب، وارد هر سایتی که بشوید، تبلیغات نمایشی مختلفی را در رابطه با ماشین‌های اداری مشاهده خواهید کرد.

این تبلیغات نمایشی که با کمک کوکی‌ها اجرا می‌شوند، سعی می‌کنند بازدیدکننده را به سایت مدنظر بازگردانند؛ چراکه تبدیل این بازدیدکنندگان به خریدار نهایی، کار راحت‌تری است.

۸. تبلیغات در پادکست

رسانه‌های شنیداری به‌شدت محبوب شده‌اند. پادکست‌های فارسی بسیاری روزانه یا هفتگی منتشر می‌شوند که هرکدام شنونده‌های مخصوص به خود را دارند.

تبلیغات در پادکست می‌تواند آوردۀ زیادی برای کسب‌وکارتان داشته باشد، به‌شرطی که مخاطب هدفتان با مخاطب هدف پادکست مدنظر یکسان باشد.

مثلاً پادکستی دربارۀ فوتبال که مخاطبانش افراد بین 16 تا 35 سال سن دارند، در نظر بگیرید. اگر ویژگی‌های مخاطب هدف شما با ویژگی‌ آن‌ها هم‌خوانی داشته باشید، می‌توانید برند یا محصول خود را از طریق این پادکست معرفی کنید.

فهمیدیم تبلیغات دیجیتال چیست و با انواع آن آشنا شدیم. حالا بیایید راجع به مزیت‌های این شکل از پروموت کردن برند و کسب‌وکار صحبت کنیم.

برای مشاهده نمونه کارت ویزیت فروشگاه به سایت وی لینک مراجعه کنید.

ارسال شده در مقالاتبرچسپ ها:

یک دیدگاه بنویسید