تبلیغات همسان چیست؟

تبلیغات همسان چیست؟دیجیتال مارکتینگ در حال حاضر به عنوان یکی از موثرترین روش‌های بازاریابی شناخته می‌شود که مهم‌ترین ابزار آن «تبلیغات در فضای آنلاین» است. اما امروزه به دلیل گستردگی نمایش تبلیغات در وب سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی مختلف، طیف گسترده‌ای کاربران دیگر به تبلیغات آنلاین همچون تبلیغات بنری توجهی نداشته و آنها را نادیده می‌گیرند. از این رو متخصصان و کارشناسان بازاریابی از یک روش تبلیغاتی جدید به نام تبلیغات همسان (Native Ads) رونمایی کرده‌اند تا وب سایت‌ها و کسب و کارهای آنلاین از طریق آن بتوانند کاربران را نسبت به بازدید از تبلیغات خود ترغیب نمایند.

تبلیغات همسان چیست؟

تبلیغات کلیکی همسان یک روش تبلیغاتی نوین و اثربخش است که کاربر در نگاه اول متوجه تبلیغاتی بودن آن نمی‌شود و همین دلیل احتمال بازدید و کلیک بر روی آن بسیار بالاتر از سایر روش‌های تبلیغاتی است؛ زیرا ساختار و شکل ظاهری نیتیو ادز متناسب با پلتفرمی است که در آن نمایش داده می‌شود. تبلیغات نیتیو دارای انواع مختلفی است که هریک از آنها در بسترهای تبلیغاتی گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه این مطلب مفهوم و انواع تبلیغات همسان را مورد برررسی قرار می‌دهیم و شما را با مزایا و معایب این شیوه تبلیغاتی پربازده بیشتر آشنا خواهیم کرد. با وی لینک همراه باشید.

تبلیغات همسان چیست؟

تبلیغات همسان یا Native Ads یکی از بهترین روش‌های تبلیغات آنلاین است که شکل ظاهری، فرمت، محتوا و ساختار آن دقیقا مشابه با پلتفرمی است که در آن نمایش داده می‌شود. تبلیغات نیتیو به دلیل دارا بودن ظاهر یکپارچه و همسان با وب سایت انتشار دهنده، بسیار پربازده‌تر و اثربخش‌تر از سایر روش‌های تبلیغاتی هستند؛ زیرا کاربر در نگاه اول متوجه محتوای تبلیغاتی آن نخواهد شد. محتوای تبلیغات همسان معمولا از کیفیت بالا و متفاوتی برخوردار است و دارای جملات تبلیغاتی و کلیشه‌ای نیست. از طرفی دیگر تبلیغات همسان نیز به دلیل عدم نمایش در حاشیه وب سایت و یا به صورت بنزی، موجب ایجاد مزاحمت و تجربه کاربری منفی برای بازدیدکنندگان نخواهد شد. از این رو کاربران آن را به عنوان بخشی از وب سایت در نظر گرفته و دیدگاه منفی نسبت به آن پیدا نخواهند کرد.

اهمیت و کاربرد تبلیغات همسان چیست؟

به نظر شما تبلیغات همسان به چه دلیلی ایجاد شد و چرا توسط بسیاری از کسب و کارهای امروزی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟ مهم‌ترین علت ابداع تبلیغات همسان توسط کارشناسان بازاریابی، کاهش چشمگیر نرخ بازدهی روش‌های تبلیغات در فضای وب است؛ زیرا اغلب کاربران دیگر توجهی به تبلیغات بنری تکرای و یا پاپ آپ نداشته و به راحتی به آنها اعتماد نخواهند کرد. اما تبلیغات همسان به دلیل تطابق و تناسب ظاهری با پلتفرم انتشار دهنده، مانند تبلیغ به نظر نمی‌رسند و به همین دلیل مخاطب بدون هیچ تصویر ذهنی منفی اقدام به بازدید از آن خواهد کرد.

بر اساس تحقیقات انجام شده، تبلیغات همسان می‌تواند انگیزه خرید در افراد را حدود 20 درصد افزایش دهد و به سرعت نیز اعتماد آنان را جلب نماید. این تحقیقات همچنین نشان می‌دهند که در تبلیغات همسان میزان مشارکت کاربران تقریبا دو برابر سایر روش‌های تبلیغاتی بوده و نرخ کلیک آن نیز 200 درصد بیشتر از تبلیغات بنری است. به همین جهت Native Ads در حال حاضر به عنوان یکی از موثرترین روش‌های بازاریابی دیجیتال شناخته می‌شود که موجب رشد چشمگیر میزان بازدید از سایت و یا فروش محصولات شما خواهد شد.

انواع تبلیغات همسان چیست؟

محتوای پیشنهادی

محتوای پیشنهادی یکی از متداول‌ترین انواع تبلیغات همسان است که اغلب در وب سایت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مدل از نیتیو ادز، مقاله و یا محتوای تبلیغاتی شما در پایین مطلبی که کاربر در حال خواندن است و با عناوینی همچون «مطالب پیشنهادی» و یا «مطالب مرتبط» نمایش داده می‌شود. بدین ترتیب کاربر تصور می‌کند که این محتواها صرفا مقالات پیشنهادی و منتخب سردبیر هستند و به همین دلیل نسبت به کلیک بر روی آن و مطالعه محتوای شما ترغیب خواهد شد. تبلیغات محتوای همسان معمولا برای کاربران قابل تشخیص نیستند؛ زیرا به یکباره بر روی صفحه نمایش داده نمی‌شود و تیتر آنها نیز دارای جملات تبلیغاتی نیست.

تبلیغات درون محتوایی (In Feed)

تبلیغات درون محتوایی یا محتوای اسپانسرشده (Sponsored Content) یکی دیگر از انواع تبلیغات همسان است که در میان محتواهای اصلی پلتفرم موردنظر نمایش داده می‌شوند. شکل ظاهری و ساختاری تبلیغات In Feed متناسب با محتواهای پلتفرم انتشاردهنده تبلیغ طراحی می‌شود و کاربر را به وب سایت و یا شبکه اجتماعی شما هدایت خواهد کرد. بسیاری از کاربران قادر به تشخیص تبلیغاتی بودن محتواهای اسپانسرشده هستند اما به دلیل عدم ایجاد مزاحمت، نسبت به کلیک بر روی آنها ترغیب شده و واکنش منفی نسبت به آن ندارند.

تبلیغات در موتورهای جستجو

تبلیغات در موتورهای جستجو نیز نوع دیگری از تبلیغات همسان است که به عنوان روش اصلی و پرطرفدار تبلیغات نیتیو شناخته می‌شود. این نوع تبلیغ در صفحه نتایج جستجوی ارگانیک موتورهای جستجو به کاربران نمایش داده می‌شوند. تبلیغ شما در ازای پرداخت مبلغی به گوگل و یک کلمه کلیدی مشخص در میان سایر محتواهای موجود در صفحه نتایج جستجوی کاربران قرار داده می‌شود. یعنی مطلب شما به عنوان یک مطلب مجزا و غنی در صفحه نتایج ارگانیک جستجو قرار گرفته و توسط طیف گسترده‌ای از کاربران بازدید خواهد شد. اما گوگل به منظور تفکیک محتواهای تبلیغاتی از محتواهای رنک شده و استاندارد در گوشه آدرس (URL) تبلیغ شما کلمه Ad را درج می‌کند. Google Ads به عنوان بهترین نمونه تبلیغات پولی در موتورهای جستجو شناخته می‌شود که بازدهی بالایی داشته و کسب و کارهای آنلاین بسیاری از آن استفاده می‌کنند.

لیست های تبلیغاتی

لیست‌های تبلیغاتی از دیگر انواع تبلیغات همسان هستند که در فروشگاه‌های اینترنتی دیده می‌شوند اما شباهتی به تبلیغات ندارند؛ زیرا ساختار و شکل ظاهری آنها دقیقا شبیه به صفحه‌ای است که کاربر در آن حضور دارد. در زمان خرید آنلاین علاوه بر نمایش محصول موردنظر شما تعدادی محصول مشابه با آن برای شما نمایش داده می‌شود تا در صورت تمایل آنها را نیز مشاهده کنید. یعنی وب سایت مورد نظر در ازای دریافت مبلغی مشخص، تبلیغات همسان شما را در کنار محصولات خود قرار می‌دهد. این روش تاثیر بسزایی بر افزایش بازدید و میزان فروش کسب و کارهای اینترنتی خواهد داشت. البته خودتان نیز می‌توانید این کار را در وب سایت فروشگاهی‌تان انجام دهید و در زمان نمایش محصول مورنظر، محصول مشابه و یا پرطرفدار خود را در پایین صفحه به عنوان محصول پیشنهادی نمایش دهید.

مزایا و معایب تبلیغات کلیکی همسان

حال که با ماهیت اصلی و انوع نیتیو ادز آشنا شدید، در این بخش مزایا و معایب تبلیغات همسان را مورد بررسی قرار می‌دهیم. بدیهی است که این روش تبلیغاتی نیز مانند سایر روش‌ها دارای جنبه‌های مثبت و منفی مختلفی است که پیش از اقدام به طراحی باید با آنها آشنایی کامل داشته باشید. مهم‌ترین مزایای تبلیغات همسان شامل:

جلب توجه مخاطبان

ایجاد آگاهی از برند (Brand Awareness) از طریق تبلیغات همسان بسیار راحت‌تر از نمایش تبلیغاتی که به چشم مخاطبان آشنا هستند. میزان بازدید نیتیو ادز حدود 53 درصد بیشتر از روش‌های تبلیغات سنتی است؛ زیرا ساختار و شکل ظاهری آن دقیقا مشابه وب سایت انتشاردهنده است. از این رو مخاطبان معمولا متوجه تبلیغاتی بودن محتوای آن نخواهند شد و همین امر نیز سبب می‌شود تا توجه آنان به تبلیغ شما جلب شده و به احتمال زیاد بر روی آن کلیک نمایند.

نمایش به مخاطبان هدف

نمایش تبلیغات به مخاطبان هدف و مستعد یکی دیگر از مزایای تبلیغات همسان است که موجب بازدهی بالاتر تبلیغات شما خواهد شد. شما باید نیتیو ادز را در وب سایت‌های مرتبط با حوزه فعالیت خود منتشر کنید تا شاهد نتایج مثبت آن باشید. به عنوان مثال اگر در زمینه فروش لوازم آرایشی فعالیت دارید، تبلیغات همسان شما باید در وب سایتی مرتبط با این لوازم آرایشی و در میان محتواهای تولید شده درباره آنها به مخاطبان نمایش داده شود. زیرا کاربری که در حال گشت و گذار در این وب سایت و مطالعه محتواهای آن است، مخاطب هدف محسوب می‌شود و پتانسیل بالایی جهت کلیک بر روی تبلیغات همسان شما دارد. همین امر نیز موجب افزایش نرخ کلیک و بازدهی بالای Native Ads خواهد شد.

جلب اعتماد مخاطبان

جلب اعتماد یکی از مهم‌ترین اهداف تبلیغات دیجیتال است و کاربران امروزی نیز به تبلیغاتی که در وب نمایش داده می‌شوند به راحتی اعتماد نکرده و معمولا آنها را نادیده می‌گیرند. اما از آنجایی که نحوه نمایش تبلیغات همسان با تبلیغات بنری و پاپ آپ تفاوت دارد و موجب ایجاد مزاحمت برای کاربران نمی‌شوند، بسیار سریع‌تر و راحت‌تر توجه مخاطبان را جلب کرده و آنها را نسبت به بازدید ترغیب خواهد کرد.

افزایش نرخ کلیک (CTR)

CTR مخفف عبارت Click Through Rate بوده و به معنای نرخ کلیک است. CTR در واقع معیاری است که نسبت تعداد کلیک‌های انجام شده روی یک لینک به تعداد کل نمایش آن لینک را محاسبه می‌کند. میزان نرخ کلیک تبلیغات همسان نسبت به روش‌های تبلیغاتی سنتی و بنری حدود 40 برابر بیشتر است و این بدان معناست که طیف گسترده‌ای از کاربران در هنگام مواجه با نیتیو ادز بر روی آن کلیک کرده و محتوای تبلیغات شما را مشاهده می‌کند. قطعا هرچه نرخ کلیک تبلیغات همسان بالاتر باشد، میزان بازدهی و اثربخشی آن نیز بالاتر خواهد بود.تبلیغات همسان نیز مانند سایر روش‌های تبلیغاتی علاوه بر مزایای قابل توجه دارای برخی معایب نیز هست که پیش از انتخاب آن به عنوان ابزار تبلیغات بازاریابی دیجیتال خود باید از آنها مطلع باشید. معایب تبلیغات همسان شامل:

صرف زمان زیاد جهت ساخت تبلیغات

یکی از اصلی‌ترین معایب تبلیغات همسان این است که به دلیل شباهت ساختاری و ظاهری تبلیغ با پلتفرم انتشاردهنده، طراحی و ساخت آن کمی زمان‌بر است. از این رو شاید بسیاری از کسب و کارها امکان استفاده از این ابزار قدرتمند بازاریابی دیجیتال را نداشته باشند زیرا طراحی تبلیغات همسان به یک تیم قوی متشکل از ایده پردازان، کپی رایتر، طراح گرافیک، مدیر بازاریابی و همچنین پلتفرمی مناسب برای انتشار نیاز دارد. گردآوری این تیم در کنار یکدیگر کمی چالش برانگیز بوده و نیازمند صرف زمان و هزینه است.

احتمال ایجاد نوعی حس فریب در مخاطب

همانطور که اشاره کردیم، بسیاری از مخاطبان در نگاه اول متوحه تبلیغاتی بودن محتوای تبلیغات همسان نشده و بدون داشتن ذهنیت و یا واکنش منفی اقدام به کلیک بر روی آن خواهند کرد. اما در این میان کاربرانی نیز وجود دارند که در ابتدا یک محتوا را مفید و آموزنده می‌دانند و برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی آن کلیک می‌کنند اما پس از چند لحظه متوجه می‌شوند که این محتوا یک تبلیغ است. در این موقعیت کاربر گمان می‌کند که فریب خورده و همین حس برای شما نوعی ضد تبلیغ بوده و موجب ایجاد تجربه کاربری ناخوشایند و آگاهی منفی از برندتان خواهد شد.بنابراین در زمان انتخاب تبلیغات همسان به عنوان روش تبلیغاتی خود باید جوانب مثبت و منفی آن را در نظر داشته باشید تا بتوانید از آن در جهت رشد و رونق کسب و کار و یا افزایش میزان بازدید از وب سایت و مشارکت کاربران در آن استفاده نمایید.

چگونه از تبلیغات نیتیو به درستی استفاده کنیم؟

تبلیغات همسان چیست؟

انتخاب تبلیغات همسان به عنوان روش تبلیغاتی یک وب سایت و یا کسب و کار به تنهایی کافی نیست و برای بهره‌ مندی از مزایای این روش قدرتمند باید بتوانید آن را به درستی اجرا کنید. اما روش صحیح طراحی و اجرای نیتیو ادز چیست؟ روش صحیح استفاده از تبلیغات همسان این است که باید آن را بر اساس محتوا انجام دهید؛ یعنی محتوای تبلیغ شما باید به قدری جذاب باشد تا بتواند مخاطب را نسبت به کلیک و بازدید از آن ترغیب نماید. عنوان تبلیغ مهم‌ترین بخش آن است و برای نوشتن آن نباید از جملات کلیشه‌ای و تبلیغاتی استفاده کنید؛ بلکه باید عنوان آن را طوری بنویسید که مخاطبان هدف با اشتیاق بر روی آن کلیک کنند.

برای طراحی و خلق یک تبلیغ همسان موثر و پربازده باید مراحل زیر را به درستی طی نمایید:هدف خود از تبلیغ را تعیین کنید؛ آیا هدف شما افزایش میزان بازدید و ترافیک ارگانیک سایت است یا می‌خواهید میزان فروش خود را افزایش دهید؟شناسایی مخاطبان هدف؛ با شناخت علایق، سلایق، نیازها و خواسته‌های مخاطبان هدف خود می‌توانید دقیقا همان چیزی که به آن علاقه دارند و یا به دنبالش هستند را به آنان ارائه دهید

تولید محتوا برای مخاطب هدف؛ محتوای تبلیغات همسان شما باید متناسب با سلیقه و نیاز مخاطبان هدف تولید شود تا آنان را نسبت به بازدید از تبلیغ ترغیب نمایدانتخاب بستر مناسب جهت نمایش تبلیغ؛ پس از طی کردن مراحل بالا باید پلتفرمی مناسب برای نمایش تبلیغ خود انتخاب نمایید؛ مناسب‌ترین بستر تبلیغاتی بستری است که تعداد مخاطبان بالایی دارد زیرا در این صورت احتمال موفقیت و بازدهی تبلیغات شما به طرز قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد.با طی کردن صحیح و دقیق این مراحل می‌توانید تبلیغات همسان خود را به روشی موثر تولید کرده و آن را در معرض دید مخاطبان هدف قرار دهید.

ارسال شده در تبلیغات و بازاریابی, دیجیتال مارکتینگ, مقالاتبرچسپ ها:

یک دیدگاه بنویسید