ایمیل مارکتینگ چیست؟

بر‌اساس آمارها، حدود 4.37 میلیارد نفر در سراسر جهان از سرویس ایمیل استفاده می‌کنند. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند که این رقم تا سال 2025 به 4.59 میلیارد کاربر برسد! هم‌چنین، طبق آخرین آمارها، 69‌% از بازاریابان از ایمیل مارکتینگ برای تبلیغات و  توزیع محتوای خود در فضای وب استفاده می‌کنند. همه این آمارها اهمیت بازاریابی ایمیلی را نشان می‌دهند. با توجه به این آمارها آشنایی با ایمیل مارکتینگ اهمیت زیادی دارد و استفاده درست از این شیوه بازاریابی می‌تواند مخاطبان زیادی را به سمت یک کسب‌وکار هدایت کند.

در این مقاله از وی لینک پس از معرفی کامل ایمیل مارکتینگ، حقیقت جالب درباره این ابزار بازاریابی را مطرح می‌کنیم. به شما قول می‌دهیم پس از مطالعه این مطلب با یکی از بهترین روش‌های تبلیغات و ارتباط با مشتریان آشنا خواهید شد.

بازاریابی ایمیلی چیست؟

ایمیل مارکتینگ (Email Marketing) یک راه و کانال ارتباطی مستقیم و کاربردی برای برقراری ارتباط هدفمند با مشتریان است. به بیان ساده، به استفاده از ابزار ایمیل برای ارسال پیام‌های تبلیغاتی یا تعاملی به مشتریان به‌منظور تبلیغ یک محصول یا خدمت، جذب مشتری جدید یا تعامل با مشتریان قبلی، بازاریابی ایمیلی گفته می‌شود.

کسب‌و‌کارهای مختلف می‌توانند از این ابزار در همه مراحل استراتژی مارکتینگ خود استفاده کنند. برای مثال، از بازاریابی ایمیل برای برندسازی، ترغیب مشتریان به خرید، اطلاع‌رسانی اخبار و به‌روز‌رسانی‌ها، تعامل با مشتری و بسیاری از اهداف دیگر استفاده می‌شود.

البته باید توجه داشت که  استفاده از Email Marketing، برای هر کسب و کاری مناسب نیست. در واقع استراتژی بازاریابی یک بیزنس تعیین می‌کند که آیا باید به سراغ استفاده از ایمیل مارکتینگ رفت یا نه!

تاریخچه ایمیل مارکتینگ

گری توئرک اولین کسی است که 41 سال پیش توانست ایمیلی را به صورت انبوه برای 400 نفر از مشتریان سازمان تجهیزات دیجیتال (DEC) ارسال کند و فروش 13 میلیون دلاری را رقم بزند. بعد از این اتفاق او را پدر اسپم دنیا نامیدند. اما خود او معتقد بود چون ایمیلش را به صورت هدفمند برای مخاطبان هدف ارسال کرده است باید لقب پدر ایمیل مارکتینگ دنیا را به او بدهند.

حد فاصل سال‌های 1990 تا 2000 با فراگیر شدن استفاده از اینترنت، سبک زندگی و کاری مردم دستخوش تغییرات زیادی شد. در همین راستا Hotmail به عنوان اولین سرویس ایمیل تحت وب فعالیت خود را به صورت رایگان شروع کرد تا بازاریابان بتوانند از ظرفیت‌های آن در راستای دیجیتال مارکتینگ استفاده کنند و هزینه‌های بازاریابی مستقیم حضوری یا تلفنی را کاهش دهند.

ایمیل مارکتینگ

کم کم بازاریابی ایمیلی به نقطه‌ای رسید که پیام‌های انبوه باید حتما به صندوق دریافتی (Inbox) مخاطبان هدف ارسال می‌شد. مرتبط نبودن موضوع ایمیل، محتوای تبلیغاتی و آزار دهنده، زمان ارسال و… از جمله مواردی بود که در صورت رعایت نکردن آنها، ایمیل‌ها به spam می‌رفتند.
اما از سال 2010 به بعد بازاریابی با ایمیل وارد فاز جدیدی شد و قواعد بازی کاملا تغییر کرد. از یک سو سخت‌گیری‌های صورت گرفته در ارسال ایمیل گروهی ، بررسی محتوای ایمیل‌ها، ارزان‌بودن آن نسبت به روش‌های دیگر، فراگیر شدن استفاده از گوشی‌های هوشمند، اقبال کاربران به استفاده از ایمیل و ظهور شبکه‌های اجتماعی از طرف دیگر، شرایط را برای استفاده از ایمیل سخت‌تر از گذشته کرده بود.

اما کم‌کم از سال 2013 به بعد خیلی‌ها متوجه شدند چطور باید به صورت حرفه‌ای از این روش استفاده می‌کنند. استفاده از محتوای مناسب و مبتنی بر نیاز و علاقه کاربران، به کارگیری نرم افزارهای حرفه‌ای، یکپارچه‌سازی ایمیل با سیستم‌های مدیریت محتوا، استفاده از سیستم‌های اتوماسیون ایمیل مارکیتنگ، بخش‌بندی مشتریان و ارائه پیشنهادات جذاب شد مخاطبان هدف بیش از پیش درگیر ایمیل‌های دریافتی شوند.

مزیت‌های ایمیل مارکتینگ

حالا زمان آن رسیده که بعد از بررسی تاریخچه، کمی از مزایای استفاده از این روش صحبت کنیم و ببینیم کسب و کارهای مختلف چطور می‌توانند از ظرفیت این ابزار کاربردی استفاده کنند.

1- نرخ بازگشت سرمایه (ROI) خوب

در دنیای امروز که کسب و کارهای مختلف به سختی حاضر به هزینه کردن هستند و از سوی دیگر دست‌شان برای خرج کردن زیادی در حوزه تبلیغات بسته است، موضوع بازگشت سرمایه اهمیت زیادی دارد. مدیران بی‌صبرانه می‌خواهند ببینند در ازای هزینه‌ای که می‌پردازند چقدر به دست می‌آورند. یکی از مهم‌ترین فواید ایمیل مارکتینگ این است که اگر حرفه‌ای و درست انجام شود، می‌تواند روشی بسیار موثر و کارآمد باشد. این روش نرخ تبدیل بسیار خوبی دارد و روشی کاملاً مقرون به صرفه است.

2- اثربخشی آنی

کافی است ایمیلی را برای مخاطبان هدف خود بفرستید و از همان دقایق بعد از ارسال پیام اثرات آن را ببینید. به عنوان مثال اگر قرار است یک حراجی یا فروش ویژه 24 ساعته داشته باشید، می‌توانید از ایمیل بیشترین بهره را ببرید. بازاریابی ایمیلی و محتوای داخل آن به خوبی می‌تواند حس عجله و محدودیت زمانی را القا کند.

3- سریع و مقرون به صرفه

ایمیل یکی از سریع‌ترین، ساده‌ترین و ارزان‌ترین ابزارهای تبلیغاتی است که نه‌تنها نرخ بازگشت سرمایه خوبی دارد، بلکه با یک هزینه معقول و با در اختیار داشتن یک لیست ایمیل درست می‌توانید به خروجی باورنکردنی برسید.

4- ایمیل‌های سفارشی

نه تنها به عنوان ارسال‌کننده ایمیل برای دریافت خروجی بهتر و افزایش نرخ تبدیل می‌توانید پیام‌های خود را سفارشی‌سازی کنید، بلکه مخاطبان و مشترکان شما نیز این حق انتخاب را دارند که مشخص کنند چه ایمیل‌هایی برای‌شان ارسال شود.

5- تحلیل رفتار مشتری

بازاریابی به وسیله ایمیل یکی از بهترین ابزارها براری بررسی و تحلیل رفتار مشتریان و مصرف‌کنندگان است. شما می‌توانید بفهمید مخاطبان چه ایمیل‌هایی را باز کرده‌اند، کدام پیام‌ها برای‌شان جذاب بوده، روی کدام لینک‌ها کلیک کرده‌اند و نسبت به کدام CTA واکنش نشان داده‌اند.

6- شروع آسان

سهولت استفاده از ایمیل باعث می‌شود هر کسی با حداقل آموزش بتواند کمپین خود را شروع کند. از طرف دیگر برای آغاز کار نیازی به تیم حرفه‌ای و هزینه زیاد نیست. می‌توانید حتی از قالب‌های آماده همراه با متن، عکس و ویدیو استفاده کنید. البته برخی از سرویس‌های ایمیل Drag & Drop به خوبی توانسته‌اند کار را برای کاربران مبتدی نیز ساده کنند.

7- انتقال مستقیم پیام

این روش به انتقال مستقیم و سریع پیام به مخاطبان هدف کمک می‌کند؛ به گونه‌ای که نه تنها بیشتر آن‌ها ایمیل شما را باز می‌کنند یا حتی منتظر آن هستند، بلکه نرخ تبدیل خوبی هم دارد. بخش‌بندی لیست ایمیل برای کسب و کارهایی که اطلاعات کافی از مشتریان دارند خیلی خوب جواب می‌دهد.

8- بستر نشر محتوا

ایمیل به تنهایی می‌تواند یکی از بسترهای خوب نشر محتوا باشد. شما می‌توانید تمام یا بخشی از محتوای خود را در ایمیل ارسال برای مخاطبان‌تان بفرستید و آنها را بیش از پیش درگیر کنید. در نهایت با یک CTA جذاب و کاربردی می‌توانید از آنها بخواهید کاری که موردنظر شماست انجام دهند.

معایب ایمیل مارکتینگ

درست است که بازاریابی مزایای زیادی دارد، اما هیچ سیستمی نمی‌تواند بدون عیب و نقص باشد و  این ابزار نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این قسمت به چند مشکل این سیستم خواهیم پرداخت.

  1. اسپم
    اگر نتوانید به درستی مخاطبان خود را هدف قرار دهید یا ایمیل شما کاملا حاوی محتوای تبلیغاتی باشد، در نتیجه ممکن است دریافت‌کنندگان پیام‌های شما را پاک کرده یا آنها را به عنوان اسپم معرفی کنند. باید آنقدر حواس‌تان را جمع کنید که‌ نه‌تنها بتوانید مخاطب درستی پیدا کنید، بلکه با ارائه محتوای درست و اصولی از اسپم شدن ایمیل‌تان جلوگیری کرده و CTR بالایی بگیرید.
  2.  ایمیل‌های ارسال نشده
    اگر از سرویس‌های ارسال ایمیل انبوه استفاده می‌کنید، ممکن است گاهی پیام شما به مقصد نرسد. ضمن اینکه اگر از عباراتی چون «رایگان»، «حتما کلیک کنید» و… استفاده کنید، باید انتظار اسپم‌شدن یا نرسیدن ایمیل به دست مخاطبان را نیز داشته باشید.
  3. مشکلات طراحی
    یکی از اصول استفاده از ایمیل این است که محتوای پیام شما باید در هر دستگاهی به درستی نشان داده شود و همین موضوع برخی را مجاب می‌کند که فقط از پیام متنی در کمپین خود استفاده کنند که واقعا جذاب نیست. طراحی یکی ایمیل و جذاب و حرفه‌ای که در تمامی نمایشگرها به درستی نشان داده شود واقعا کار سختی است.

استراتژی ایمیل مارکتینگ برای کدام کسب‌و‌کارها مناسب است؟

اکنون که متوجه شدید ایمیل مارکتینگ چیست، باید به مهم‌ترین سوال پاسخ داد. آیا ایمیل مارکتینگ به درد کسب و کار من می‌خورد؟

نرخ بازگشت سرمایه (ROI) و نرخ کلیک (CTR) بازاریابی ایمیلی بسته به نوع کسب‌وکار متفاوت است. برای مثال یک فروشگاه تخصصی b2b در زمینه فروش تجهیزات صنعتی را در نظر بگیرید.

به نظر شما آیا مخاطبان این کسب‌وکار از ایمیل استفاده می‌کنند؟ درست حدس زدید با توجه به حوزه کاری، مخاطبان این کسب‌وکار احتمالاً علاقه‌ای به ایمیل نداشته باشند. احتمالاً برای این جنس مخاطبان، بازاریابی پیامکی نرخ تبدیل بالاتری خواهد داشت.

حالا یک وبلاگ در حوزه سلامتی و پزشکی را در نظر بگیرید که میلیون‌ها بازدیدکننده دارد و مخاطبان آن به دنبال آخرین اخبار این حوزه هستند. این‌جا ایمیل مارکتینگ مناسب است یا نه؟ باز هم درست حدس زدید، مخاطبان این کسب‌وکار احتمالاً نرخ تعامل بالایی با ایمیل مارکتینگ داشته باشند.

دقت داشته باشید که ایمیل مارکتینگ تنها یک ابزار است و باید به درستی از آن استفاده شود. اگر تاکنون بازخورد خوبی از بازاریابی ایمیلی نداشته‌اید، پیشنهاد می‌کنیم از یک مشاور خبره دیجیتال مارکتینگ استفاده کنید.

شما نیز می توانید با وی لینک | کارت ویزیت الکترونیک، یک صفحه اختصاصی برای کسب و کار خود داشته باشید و در آن، اطلاعات کسب و کار، راه های ارتباط، نمونه کارها/محصولات/خدمات را به میلیون ها کاربر نمایش بدهید.

ارسال شده در مقالاتبرچسپ ها:

یک دیدگاه بنویسید