بازاریابی لحظه چیست؟

بازاریابی لحظه ( micro moment ) چیه ؟ اصلا چیزی ازش شنیدید ؟ اصلا بنظر شما لحظه میکرو چه لحظه ایه ؟ بیاید باهم در مقاله وی لینک این موضوع را بررسی کنیم.

تو زندگی همه ماها یه لحظه هایی وجود داره که یا داریم پیامی که از جانب همسرمون اومده رو چک میکنیم، یا داریم پستی که دوستمون تو شبکه های مجازی به اشتراک گذاشته رو میبینیم، یا داریم ایمیلمونو چک میکنیم و یا شاید خیلی چیزای دیگه …..

اما یه لحظه هایی ام هستن که تو اون لحظه یا ما قصد خرید چیزی رو داریم، یا لحظه ایه که میخوایم جایی بریم، یا لحظه ایه که میخوایم چیزی رو بدونیم، و یا لحظه ای که میخوایم کار بخصوصی انجام بدیم که نیاز به تصمیم گیری داره، لحظه ایه که تو استراحتِ وسط کار دنبال یه محصول میگردیم، یا وقتی دنبال یه رستوران خوب برای صرف غذا هستیم، به این لحظه ها میگن micro moment یا در معنای لغوی لحظه کوتاه یا میکرو لحظه.

اما چرا بهشون میگن میکرو لحظه یا micro moment ؟ بخاطر اینکه مخاطب تو لحظه تصمیم به خرید میگیره.

مفهوم بازاریابی لحظه (micro moment) یا بازاریابی میکرو :

مفهوم بازاریابی لحظه یا micro moment یا بازاریابی میکرو لحظه اولین بار حدود چند سال پیش توسط تیم محتوایی گوگل مطرح شد؛ این مدل بازاریابی به نکات ریزِ تصمیم گیری اشاره داره؛ که در اون یه شخص به وسیله یه دستگاه هوشمند که میتونه موبایل، تبلت، لبتاب یا هر دستگاه هوشمند دیگه ای باشه سرچ میکنه، تا نیاز خودش رو برطرف کنه که اون نیاز میتونه خریدن چیزی باشه، میتونه تماشا کردن چیزی باشه، میتونه کشف و یا دونستن چیزی باشه.

انتظارات افرادمثل گذشته خیلی پیچیده است و توقع دارن راه‌هایی وجود داشته باشه که نیازشون کامل درک بشه و بهش پاسخ داده بشه.

بازاریابی لحظه

تاثیر تلفن هوشمند بر بازاریابی دیجیتال

گوشی موبایل چه نقشی در زندگی شما دارد؟ زمانیکه پشت میز کار هستید یا در خانه روی مبل نشسته اید تا چه اندازه به آن وابستگی دارید؟

یک بانوی 47 ساله آمریکایی در مورد وابستگی خود به تلفن همراه میگوید؛ من هر روز و در تمام طول روز از گوشی موبایل استفاده میکنم، اگر گوشی خود را در خانه جا گذاشته باشم احساس ترس و برهنگی میکنم.

زمانیکه این سوال از افراد مختلفی پرسیده شده بیشتر آنها از عباراتی مثل “عضوی از بدنم”، “راهنمای زندگی” و “خدمتکار” استفاده کرده اند. هیچ وقت چنین عباراتی را در مورد ابزارهای دیگه مثل تستر یا ماشین لباسشویی استفاده نمی کنیم.

تحقیقات نشان میدهد؛

  • 68 درصد افراد، حداکثر تا 15 دقیقه پس از بیدار شدن حداقل یک بار گوشی موبایل خود را چک میکنند.
  • 30 درصد مردم جهان اگر گوشی موبایل همراهشان نباشد دچار اضطراب و نگرانی میشوند.
  • 87 درصد مردم گوشی موبایل را در تمام طول روز و شب نزدیک خود نگه میدارند.

این دستگاه کوچک، که همیشه در دسترس ما قرار دارد به مرور فرهنگ جدیدی را در ما ایجاد کرده است. استفاده از موبایل مسیرهای جدیدی برای انجام فعالیت های روزانه و یادگیری در اختیار ما قرار میدهد. به ما کمک میکند ایده های نو و موقعیت های کاری مناسب را شناسایی کنیم. فعالیت های روزانه خود را با آن مدیریت کرده و یا برنامه زندگی خود را در آن نگه داری می کنیم.

جستجو از طریق موبایل نیز یکی از همین عادات روزانه است. در بسیاری از کشورهای جهان تعداد جستجوهای روزانه در گوگل که از طریق موبایل انجام میشود، بیشتر از تعداد جستجو از طریق لپ تاپ یا تبلت است.

زمانیکه چیزی جدید نیاز داریم اولین جایی که به آن مراجعه میکنیم گوشی موبایل است. بیشتر فعالیت های ما در دنیای دیجیتال از طریق همین ابزار کوچک انجام میشود.

بیشتر مردم گوشی موبایل خود را بیش از 150 بار در روز چک میکنند. همچنین به طور متوسط روزانه 177 دقیقه در حال نگاه کردن تلفن همراه خود هستیم.

بیشتر ارتباطات ما با گوشی کمتر از یک دقیقه زمان میبرد گویی که روزی 100 بار با گوشی خود ملاقات میکنیم.

چطور در بازاریابی لحظه موفق باشیم؟

برای موفقیت در فضای رقابتی امروز، شما باید توجه کاربران را در لحظات حساس به خود جلب کنید. زیرا مشتریان بیش از آنکه به یک برند وفادار باشند به رفع نیاز خود در سریعترین زمان ممکن فکر میکنند.

65 درصد کاربران اینترنت، زمانی که جستجویی را از طریق تلفن همراه انجام میدهند؛ بیش از آنکه به نام برند توجه کنند به محتوایی که در اختیار آنها قرار گرفته بها میدهند. همین نکته ساده موجب شده که بازاریابی لحظه به میدان جنگ جدید برندها تبدیل شود.

سه استراتژی مهم برای موفقیت در بازاریابی لحظه وجود دارد:

  1. حضور داشته باشید؛ شما باید ریز لحظه های مرتبط با کسب و کار خود را پیش بینی کرده و متناسب با آن پاسخ مناسب و کاربردی برای مخاطبین آماده کرده باشید.
  2. مفید باشید؛ زمانی که مشتری به دنبال پاسخی میگردد و از طریق جستجو به سایت یا برند شما میرسد باید بهترین و دقیق ترین جواب را به او ارائه دهید.
  3. سریع باشید؛ صحبت در مورد لحظه هاست، کاربران دوست دارند به سرعت پاسخ خود را دریافت کنند و مسیر دسترسی به این پاسخ باید سریع و ساده باشد.

مزایای بازاریابی لحظه  

  • تحقیقات گوگل نشون میده، از اونجایی که تلفن همراه تو زندگی هممون خیلی پررنگ شده، افراد برای جستجوی هرچیزی از تلفن های هوشمند خودشون استفاده میکنند . ۶۵% از کاربرا میگن وقتی دنبال خرید هستن اصلا به برند توجهی نمیکنن،  و اطلاعاتی که از سرچ و جستجو بدست میارن براشون مهمتر هستش. ۹۰% کابرا هم اصلا برند و مارک خاصی رو مد نظر ندارن. این بما میگه اگه ما تو بازاریابی لحظه موفق عمل کنیم و میکرو لحظه ها رو به درستی تشخیص بدیم، میتونیم تعامل بیشتری با مخاطب برقرار کنیم و خواسته مشتری رو در لحظه برآورده کنیم در نتیجه موجب افزایش ROI بشیم.
  • این یافته ها فرصت هایی رو برای برند های تجاری در ارتباط با مصرف کنندگان در اون لحظه های حساس رو نشون میده. با دادن اطلاعات صحیح به کاربرا در موقعیت صحیح، که مصرف کنندگان به اون احتیاج زیادی دارن ، می تونید به شدت بر روی گزینه های خرید اونها تأثیر بزارید. اگه رقبای شما قادر به ارائه اطلاعات لازم برای مصرف کنندگان نباشن ، اینجاست که می تونید از میکرو لحظه ها برای پر کردن این شکاف ها استفاده کنید و بقول معروف گل رو بزنید. که البته این خودش  نیاز به شناخت پرسونای مخاطب و همچنین شناخت نیاز مخاطب رو میرسونه.
  • بنابراین با ارائه مطالب مفید میتونید به کاربرا کمک کنید که برند شمارو خیلی زود پیدا کنن حتی اگه دنبال برند شما نباشن و یا برند شمارو نشناسن، حالا دیجیتال مارکترها میتونن تمامی سوالات و نیازهای مخاطبا رو پیدا کنن و پاسخ سوالات اونها رو درقالب عکس و متن و ویدئو انتشار بدن، این مرحله مهمتر از هدفگذاری اجتماعیه و برند ها از روی قصد و کاملا از پیش تعیین شده با کاربرا تعامل برقرار میکنن. و به این شکل باعث افزایش آگاهی از برند میشن و از اونجاییکه سفر مشتری با آگاهی از برند شروع میشه میتونه قدم اول تعامل با مخاطب برداشته بشه. مثلا کسیکه میاد و تبلیغات شمارو میبینه یعنی اینکه به اون علاقمند شده و شما تو اولین میکرو لحظه و بازاریابی لحظه موفق عمل کردید.

بازاریابی لحظه

موانع موجود در بازاریابی لحظه

  • عواملی مثل چند ثانیه تاخیر در بارگیری سایت یا زمان بارگذاری برنامه، میتونه یه مانع بزرگ سر راه بازاریابان برای برآورده کردن نیازهای مهم لحظه ای باشه . وقتی یه کاربر تو لحظه تصمیم میگیره چیزی بخره یا درمورد یه موضوعی اطلاعاتی کسب کنه، میره سراغ تحقیق و سرچ در اینترنت و در این لحظه اگه سایت ما و سرعت سایت ما باهامون یاری نکنه اون لحظه رو از دست دادیم، در حالیکه میتونستیم یه بازاریابی لحظه فوق العاده ای رو رقم بزنیم. یه جورایی جلب توجه مصرف کننده ها تو این دنیای دیجیتالی پرشتاب خودش یه چالشه که اگه مدیریت درستی نداشته باشیم برامون گرون تموم میشه .
  • بعضی از بازاریاب ها استفاده از میکرو لحظه ها براشون دشواره و این دلیلش دسترسی و استفاده از داده ها و آنالیز اونهارو شامل میشه. گزارش ها نشون میدن که فقط ۲۶% از بازاریابان داده ها و تجزیه و تحلیل های لازم برای تعیین لحظه های نیاز مشتری رو دارن. ۲۷% درصدشون سیستمی دارن که میتونن این لحظه هارو شناسایی کنن و فعالیتهای بازاریابی و تبلیغات انجام بدن و از بین اونها فقط ۹% میتونن خیلی موثر اون فعالیتهارو اندازه گیری کنن و تمامی این فرآیندها فقط به ۲% از بازاریابان برای بدست آوردن لحظه کوتاه بازاریابی یا micro moment کمک میکنن.

سخن پایانی

شرکت هایی که بازاریابی لحظه را به خوبی درک کرده و اجرا میکنند شانس بیشتری برای موفقیت در فضای رقابتی امروز دارند. استفاده از موبایل موجب شده که 70 درصد از شرکت ها استراتژی و کانال بازاریابی خود را تغییر دهند.

برای شروع بازاریابی لحظه باید بیاموزیم که چطور حضور داشته باشیم، مفید باشیم و سریع باشیم تا در لحظات حساس ارتباط موثری با کاربران ایجاد کنیم. پیوستگی این ارتباط و ایجاد نقاط بیشتر مسیر تبدیل یک کاربر به مشتری را شکل میدهد.

برای مشاهده نمونه کارت ویزیت شخصی وی لینک کلیک کنید.

ارسال شده در مقالاتبرچسپ ها:

یک دیدگاه بنویسید