تبلیغات موبایلی چیست؟

تبلیغات موبایلی یکی از بهترین روش‌های بازاریابی است که در واکنش به رشد فزاینده استفاده از تلفن‌های همراه پدید آمده است. در ادامه با وی لینک همراه باشید تا در مورد این روش از تبلیغات بیشتر بدانید. این روزها، گوشی‌های همراه به یکی از ضروری‌ترین و پرکاربردترین ابزارهای مورد استفاده بشر تبدیل شده‌اند. این امر، پلتفرم‌های موبایلی را به یکی از مناسب‌ترین بسترهای تبلیغاتی تبدیل کرده و کارشناسان بازاریابی را بر آن داشته تا به جای نصب پوسترهای فیزیکی در گوشه و کنار شهرها به نمایش بنرها و پیام‌های تبلیغاتی در برنامه‌های تلفن همراه روی بیاورند.

امروزه، مشاهده تبلیغات پوش نوتیفیکیشن و انواع و اقسام آگهی‌های موبایلی امری عادی تلقی شده و نرخ تعامل کاربران با این قبیل روش‌های بازاریابی به طرز چشمگیری افزایش یافته است. بر اساس مطالعات انجام شده، تبلیغات در موبایل در سال 2014 میلادی 65 درصد و از آن زمان تا سال 2019 میلادی 24 درصد افزایش یافته و همچنان روند رو به رشدی را طی می‌کند. گزارش‌ها حاکی از آن هستند که تنها در سال 2019 میلادی، هزینه تبلیغات دیجیتال در سرتاسر جهان در حدود 17.6 درصد افزایش یافته و به رقم 333.25 میلیارد دلار رسیده است. این به معنای آن است که برای نخستین بار، نیمی از بازار تبلیغات جهانی به دیجیتال مارکتینک اختصاص یافته است.

تبلیغات موبایلی چیست؟

اگر می‌خواهید بدانید هدف از تبلیغات موبایلی چیست، باید بدانید هدف بازاریاب‌ها از این روش برقراری بیشترین تعامل با مخاطب است. ابداع تبلیغات موبایلی درواقع یک انقلاب در تبلیغات دیجیتال رقم زد، زیرا موجی از افزایش تعامل کاربران با تبلیغات را ایجاد کرد. علاوه بر این، تبلیغات موبایلی بسیار مقرون‌به‌صرفه بوده و امکان شخصی‌سازی برای گروه‌های مختلف مخاطبان را دارد. همچنین با شبکه‌های اجتماعی هم‌خوانی زیادی دارد.

مزایا و تأثیر تبلیغات موبایلی در رشد کسب‌وکارها

رشد استفاده از گوشی‌های هوشمند فرصت بسیار مناسبی برای تبلیغات کسب‌وکارها فراهم ساخته است. امروزه به دلیل مزیت‌های تبلیغات موبایلی برندهای زیادی از این روش استفاده می‌کنند. در این قسمت مهم‌ترین مزیت‌های تبلیغات موبایلی را بررسی می‌کنیم:

تبلیغات موبایلی

در دسترس بودن

امروزه شبکه‌های اجتماعی و برنامه‌های موبایلی مفهوم ارتباطات را دستخوش تغییر کرده‌اند، چراکه بخش زیادی از ارتباطات مدرن حول این دو ابزار شکل می‌گیرد. این ابزارها نه‌تنها بخش زیادی از وقت مردم را به خود اختصاص می‌دهند، بلکه کاربران به‌طور مرتب آن‌ها را به‌روزرسانی می‌کنند. درنتیجه این ابزارها بهترین روش برای رساندن تبلیغات به دست مخاطب هدف شما هستند. کافی است مخاطب هدف خود را به‌درستی تشخیص دهید، به‌راحتی می‌توانید از طریق برنامه‌های موردعلاقه آن‌ها تبلیغاتتان را در گوشی موبایل آن‌ها نمایش دهید.

هدف‌گذاری جغرافیایی

همه کسانی که گوشی موبایل دارند، آن را همراه خود به همه‌جا می‌برند. این فرصت مناسبی برای بازاریاب‌ها ایجاد می‌کند تا از تبلیغات موبایلی برای هدف‌گذاری جغرافیایی استفاده کنند. آن‌ها می‌توانند تبلیغات خود را به افرادی که در یک منطقه خاص حضور دارند، نمایش دهند. مثلاً اگر قرار است یک کمپین فروش ویژه در فروشگاه خود برگزار کنید، می‌توانید تبلیغات موبایلی برای آن در نظر بگیرید که تنها به افراد حاضر در منطقه اطراف شما نمایش داده شود.

تشخیص تمایلات مشتریان

هر گوشی تلفن همراه یک شناسه مختص به خود دارد؛ این ویژگی به شما کمک می‌کند رفتار و عادت‌های هرکدام از مخاطبان تبلیغات خود را بسنجید. بدین ترتیب، می‌توانید کمپین‌های بازاریابی خود را بر اساس علایق و نیازهای مشتریان هدف خود طراحی کنید. ضمن اینکه در هر مرحله از کمپین می‌توانید بازخوردهای لازم را از رفتارهای آنان به دست آورید.

مقرون‌به‌صرفه بودن

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های تبلیغات موبایلی مقرون‌به‌صرفه بودن آن است. درواقع هزینه‌ای که برای این تبلیغات باید انجام دهید به گرد پای تبلیغات تلویزیونی هم نمی‌رسد. علاوه بر این کمپین خود را می‌توانید بر اساس میزان بودجه خودتان طراحی کنید؛ اینکه تبلیغات شما به چه تعداد از مخاطبان نمایش داده شود، به مخاطبان تکراری نمایش داده شود یا به مخاطبان جدید و… همه را می‌توانید خودتان انتخاب کنید.

طراحی کمپین براساس تمایلات مشتریان

در تبلیغات موبایلی فرصت بسیار مناسبی در اختیارتان قرار دارد تا تمایلات شخصی مشتریان هدف را برای طراحی کمپین در نظر بگیرید. امروزه شبکه‌های اجتماعی کمک می‌کنند مشتریان برندهای محبوب خود را فالو کرده و با لایک و کامنت با آن‌ها تعامل برقرار کنند. حتی بسیاری از مشتریان پیشنهادهای خود را برای ارتقا برند از همین راه ارسال می‌کنند.

امکان طراحی کمپین‌های خلاقانه

ازآنجاکه برای تبلیغات موبایلی ابزارهای زیادی در دسترستان قرار دارد، گزینه‌های خلاقانه برای اجرای کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ هم بیشتر می‌شود. برای این کمپین‌ها می‌توانید از تبلیغات در سایت‌ها کمک بگیرید، تبلیغات در برنامه‌های موبایلی و شبکه‌های اجتماعی هم از دیگر گزینه‌های پیش روی شما است. درنتیجه می‌توانید ترکیبی از این روش‌ها را به‌کارگیرید تا تبلیغاتتان بیشتر دیده شوند.

نتایج سریع

ازآنجاکه گوشی موبایل همیشه همراه کاربران است، احتمال دیدن تبلیغات توسط آن‌ها بیشتر از تبلیغات دیگر است؛ ازاین‌رو سریع‌تر هم به نتیجه می‌رسد، زیرا هم کاربران بیشتری تبلیغات را می‌بینند و هم کاربران زودتر تبلیغات را مشاهده می‌کنند.

نرخ تبدیل بالاتر

بررسی‌ها نشان می‌دهد نرخ تبدیل تبلیغات در موبایل بیشتر از تبلیغات در کامپیوترها و حتی تبلت‌ها است. به نظر می‌رسد کاربران هنگام کار با موبایل راحت‌تر با تبلیغات ارتباط برقرار کرده و روی آن‌ها کلیک می‌کنند.

تعاملی بودن

کاربران معمولاً دوست دارند با تبلیغات تعامل داشته و در آن روند آن مشارکت داشته باشند. به همین دلیل توصیه می‌شود از تکنیک‌های گیمیفیکیشن در طراحی کمپین‌های تبلیغاتی استفاده شود. تبلیغات موبایلی فرصت بهتری برای اجرای این روش دارند، به‌خصوص تبلیغاتی که در داخل برنامه‌ها و بازی‌های موبایلی نمایش داده می‌شوند.

تبلیغات موبایلی

انواع تبلیغات موبایلی بر اساس مدل تبلیغاتی

تبلیغ موبایلی اساسا به 4 مدل عمده تقسیم‌بندی می‌شود. مدل‌های تبلیغاتی مذکور را می‌توان به قرار زیر برشمرد:

تبلیغات جایزه‌دار (Rewarded Video Ad)

تبلیغات ویدیویی جایزه‌دار عمدتا از نوع تبلیغات درون برنامه ای هستند. به این معنی که در حین کار با یک اپلیکیشن، ویدیوهای کوتاه تبلیغاتی به نمایش درآمده و پاداش از پیش تعیین شده‌ای به کاربر اختصاص داده می‌شود. از آن جا که کاربران بنا به میل و خواسته خود برای دریافت پاداش در نظر گرفته شده این قبیل ویدیوها را مشاهده می‌کنند، این مدل تبلیغاتی را می‌توان در حفظ و بهبود تجربه کاربری تاثیرگذار دانست. بالا بودن نرخ نمایش کامل یا CR این گروه از تبلیغات در افزایش درآمد موثر هزاره یا eCPM آن‌ها موثر است.

تبلیغات بینابینی (Interstitial)

تبلیغات بینابینی در حین استفاده از برنامه‌های گوناگون یا مشاهده صفحات وب، در بازه‌های زمانی از پیش تعیین شده، به صورت بنرهای تمام صفحه یا ویدیوهای گذرپذیر و بدون در نظر گرفتن ترجیحات کاربر نمایش داده می‌شوند. ویدیوهای گذرپذیر به گروهی از تبلیغات ویدیویی اطلاق می‌شود که پس از گذشت 5 ثانیه از آغاز نمایش، کاربر می‌تواند نمایش آن را متوقف کند. با توجه به ارائه این گروه آگهی‌ها برخلاف میل کاربران، نرخ نمایش کامل یا CR آن‌ها بسیار پایین است.

تبلیغات پیش‌نمایشی (Pre-roll)

تبلیغات پیش‌نمایشی شامل آگهی‌هایی ویدیویی 10 تا 30 ثانیه‌ای است که پیش از محتوای کلیپ تصویری اصلی برای کاربران به نمایش درمی‌آیند.

تبلیغات همسان (Native)

تبلیغات همسان با هماهنگی کامل با ساختار کلی محتوا و به صورت کاملا طبیعی در معرض دید کاربران قرار گرفته و به حفظ یکپارچگی و هویت بصری محتوا و بهبود تجربه کاربری کمک می‌کنند. در عین حال، این مدل تبلیغاتی در افزایش درآمد توسعه‌دهندگان نیز تاثیرگذار هستند.

انواع روش های تبلیغات موبایلی

در کمپین‌های تبلیغاتی دیجیتال چهار روش متداول برای تبلیغات در موبایل وجود دارد. این روش‌ها عبارتند از: CPA ،CPI ،CPCV ،CPV.

هزینه به ازای فعالیت خاص CPA یا (Cost Per Action)

در این روش تبلیغ دهنده زمانی به شبکه های تبلیغاتی پول پرداخت می کند که عمل مورد نظر او انجام شده باشد. این عمل می تواند کلیک ، بازدید کامل ویدئو ، پر کردن فرم، عضویت و … باشد. این مدل جامع خود می تواند شامل یکی از عناوین زیر برای قیمت گذاری باشد.

هزینه به ازای نصب CPI یا (Cost Per Install)

CPI یا هزینه در ازای نصب مقدار متوسط هزینه ای است که تبلیغ دهنده باید به ازای هر نصب به شبکه تبلیغاتی بپردازد.استفاده از این روش برای افزایش تعداد کاربران یک اپلیکیشن موثر است. متاسفانه در این زمینه نیز افراد و یا شرکت هایی دست به تقلب می زنند و سعی در  ایجاد نصب های غیرواقعی می کنند. شرکت های بین المللی معتبر تبلیغاتی مانند adjust در این زمینه فعالیت های کارآمدی داشته اند و تقریبا راه را برای سو استفاده با ایجاد نصب های تقلبی بسته اند.به تقلب های تبلیغاتی در شمارش نصب SDK Spoofing  گفته می شود.

هزینه به ازای نمایش کامل ویدئو CPCV یا ( Cost Per Complete View )

در این روش قیمت گذاری کمپین های دیجیتال  تبلیغ دهنده به ازای هر نمایش کامل ویدئو مبلغ مشخصی را به شبکه پرداخت می کند. این نوع از کمپین برای آگاه سازی مردم از برند مناسب است. اما در انتهای ویدئو نیز می تواند دارای یک بنر با CTA باشد که بیننده را به کلیک بر روی آن تشویق می کند.

هزینه به ازای هر کلیک CPC یا (Cost Per Click)

در این نوع قیمت گذاری کمپین های دیجیتال، تبلیغ دهنده به ازای هر کلیک به  شبکه تبلیغاتی پول میدهد.طبیعتا کلیک بر روی تبلیغات باید در نتیجه علاقه کاربر نسبت به محصول مورد نظر باشد و روش های ساختگی و تقلبی در تبلیغات که در بعضی شرکت های نامعتبر استفاده می شود  اصطلاحا کلیک تصنعی یا غیرواقعی نامیده می شود. تپسل تا به حال در مبارزه با تقلب های تبلیغاتی فعالیت های بسیاری انجام داده است.

برای مشاهده پکیج های وی لینک کلیک کنید.

ارسال شده در مقالاتبرچسپ ها:

یک دیدگاه بنویسید