تبلیغات همسان و مزایا و معایب آن چیست؟

تبلیغات همسان در مقایسه با تبلیغات بنری ۱۸ درصد در تاثیرگذاری روی مخاطب موفق‌تر هستند. حتما می‌پرسید تبلیغات همسان چیست؟ در این مقاله از وی لینک به این سوال پاسخ می‌دهیم و در نهایت یک سورپرایز ویژه برای استفاده اصولی از تبلیغ همسان برایتان داریم. پس هرچه‌سریع‌تر به سراغ ادامه این مطلب بروید.

تبلیغ همسان؛ تبلیغات بدون مخدوش کردن تجربه کاربری

تبلیغات همسان (Native Ads) به نوعی از تبلیغات اشاره دارد که کاملا با محتوای صفحه‌ای که در آن قرار دارد، منطبق است؛ به‌طوری‌که مخاطب احساس می‌کند آن تبلیغ دقیقا به همانجا تعلق دارد. تبلیغات همسان نوعی تبلیغات پولی است که داخل محتوای رسانه‌ها و به‌صورت یکپارچه قرار می‌گیرد. به‌این‌ترتیب چنین تبلیغاتی بدون آنکه تبلیغ به نظر برسد، توجه مخاطب را جلب کرده و تاثیرگذاری آن بیشتر می‌شود.

ازآنجایی‌که امروزه مصرف‌کنندگان در برابر تبلیغات سنتی مانند تبلیغات تلویزیونی یا تبلیغات بنری مقاومت نشان می‌دهند، تبلیغ همسان به‌خوبی با ذهن مخاطب بازی کرده و کاملا طبیعی جلوه می‌کند. به همین خاطر است که بسیاری از برندهای معروف مانند علی بابا از تبلیغات همسان برای گرفتن جایگاه در گوگل و جذب مخاطب استفاده می‌کنند. انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۵ درآمد سالانه تبلیغات همسان در بازار جهانی به بیش از ۴۰۲ میلیارد دلار برسد.

مزایا و معایب استفاده از تبلیغات همسان

مهم‌ترین مزیت استفاده از تبلیغ همسان، بهتر دیده‌شدن و افزایش نرخ کلیک خوردن است. اما این تنها مزیت تبلیغات همسان نیست. مزیت دیگر، تمیز‌تر شدن شکل ظاهری واسط کاربری (User Interface) است. چون با استفاده از این نوع تبلیغ، ظاهر همگن‌تر و یکنواخت‌تری به وجود می‌آید.

اما ایرادهایی هم در این روش وجود دارد. از جمله این‌که ممکن است مخاطب، به سادگی نتواند محتوای اصلی و محتوای تبلیغی را تشخیص دهد و از این جهت، آزار ببیند.

به همین علت، معمولاً با کلماتی نظیر Ad و Sponsored به مخاطب یادآوری می‌شود که محتوای مورد نظر، در ازاء پرداخت پول توسط تبلیغ‌دهنده، برای او نمایش داده شده است.

نقطه‌ی ضعف دیگر هم این است که ممکن است محتوای تبلیغ، با استانداردهای بستر عرضه‌کننده همخوان نباشد. البته معمولاً رسانه‌هایی که تبلیغات همسان منتشر می‌کنند، تا حدی مراقب هستند که چنین اتفاقی نیفتد. اما همیشه این احتمال وجود دارد که تصویر برند، در ذهن مخاطب تضعیف شده و یا حتی تخریب شود.

تبلیغات همسان

برچسب و علامت‌گذاری تبلیغات همسان

یکی از مهم‌ترین بحث‌ها و چالش‌های Native Ads، موضوع برچسب‌گذاری یا Labeling است.

طبیعتاً اگر از تبلیغ‌دهنده بپرسید، دوست دارد هیچ نوع علامت مشخصه‌ای، تبلیغ او را از محتواهای دیگر جدا نکند تا به حداکثر نرخ CTR دست پیدا کند. اما از سوی دیگر، با این کار اعتماد مخاطبان رسانه از بین خواهد رفت و ممکن است تصویر برند آسیب ببیند.

از سوی دیگر، اگر علامت‌گذاری بسیار شفاف و واضح باشد، ممکن است نرخ کلیک بسیار پایین بیاید و این کار باعث می‌شود که درآمد منتشرکننده‌ی تبلیغ کاهش پیدا کند.

بنابراین اگر قصد دارید با انتشار تبلیغات همسان درآمدزایی کنید، مهم است تصمیم بگیرید که می‌خواهید در کجای این طیف قرار بگیرید:

  • یک انتهای طیف: برچسب‌گذاری شفاف و واضح، CTR پایین، درآمد کم، اعتبار بالا نزد مخاطب
  • انتهای دیگر طیف: برچسب‌گذاری مبهم (یا حتی عدم استفاده از برچسب)، CTR بالا، درآمد زیاد، کاهش اعتماد و آسایش مخاطب

آشنایی با انواع تبلیغات همسان

تبلیغات همسان مانند سایر شکل‌های تبلیغات چندین فرمت دارد که هرکدام از آن‌ها از مزایای خاص خود برخوردار است. در ادامه انواع تبلیغات همسان را برایتان بیان می‌کنیم:

تبلیغات پولی در موتورهای جست‌وجو

موتورهای جست‌وجو مانند گوگل با دریافت هزینه‌ای، لینک صفحه شما را روی یک عبارت خاص در ابتدای صفحه قرار می‌دهند. به این روش تبلیغات پولی بازاریابی موتورهای جست‌وجو (SEM) نیز می‌گویند. چنین صفحاتی دقیقا مانند لینک‌های اول گوگل ترافیک طبیعی دریافت می‌کنند. بااین‌حال اگر می‌خواهید سایتتان با روش‌های سئو در صدر نتایج جست‌وجو قرار بگیرد، حتما به صفحه سئو سایت سر بزنید.

تبلیغات محتوای همسان یا درون محتوایی (in-feed)

در روش تبلیغات محتوای همسان، متن تبلیغاتی شما در فهرست مقاله‌های طبیعی سایت میزبان قرار می‌گیرد. به‌این‌ترتیب کاربر ضمن مشاهده مقالات اصلی سایت، ممکن است محتوای تبلیغات شما را نیز ببیند و به سایت شما هدایت شود. هرچند چنین محتواهایی با برچسب Sponsored یا ads در سایت مشخص می‌شوند، اما روی تجربه کاربری تاثیر منفی ندارند.

نمایش محتوای پیشنهادی در بخش‌های مختلف سایت

در این روش تبلیغات سایت، مخاطبان با بخش‌هایی مانند «مطالب پیشنهادی»، «از سراسر وب»، «شاید دوست داشته باشید» یا سایر عبارت‌ها مواجه می‌شوند که همان native ads است. در چنین قسمت‌هایی لینک‌هایی قرار می‌گیرد که مخاطب را به سایت تبلیغ‌کننده هدایت می‌کند. اگر یک سایت فروشگاهی دارید، برای ارتقای آن باید از تکنیک‌های سئو استفاده کنید.

فهرست‌های تبلیغاتی

در بعضی از سایت‌ها فهرستی از محصولات توصیه‌شده مشاهده می‌کنید که محصولات و خدمات شرکت تبلیغ‌کننده در ابتدای آن معرفی شده‌اند. همچنین گاهی اوقات صفحه‌های دسته‌بندی سایت‌های فروشگاهی محصولات تبلیغ‌کننده در ابتدای صفحه قرار می‌گیرد تا کلیک بیشتری دریافت کنند. این شیوه تبلیغات را حتما در دیجی‌کالا و اپلیکیشن‌هایی مانند اسنپ مارکت مشاهده کرده‌اید که کاملا از روش‌های بازاریابی آن‌ها مجزا است.

تبلیغات بنری همسان

تا حدودی مشابه همان تبلیغات بنری است که در سایت‌های مختلف مشاهده می‌کنید. بااین‌حال محتوای تبلیغات بنری همسان دقیقا با محتوایی که در حال خواندن آن هستید، هماهنگ است. ازهمین‌رو تاثیر بیشتری نسبت به تبلیغات بنری بی‌هدف دارد.

تبلیغات همسان

مزایای تبلیغ همسان چیست؟

تبلیغ همسان یک فرصت عالی برای نمایش خلاقانه تبلیغات است که کاربران از قالب قرارگیری محتوای آن لذت می‌برند. از مهم‌ترین مزایای تبلیغ همسان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نرخ تبدیل (CTR) تبلیغات همسان نسبت به سایر تبلیغات تصویری ۴۰ برابر بیشتر است.
  • ۵۳ درصد از مخاطبان به تبلیغ همسان توجه بیشتری نسبت به سایر تبلیغات سنتی اهمیت می‌دهند.
  • ۷۰ درصد از مخاطبان علاقه بیشتری به کسب اطلاعات محصول از این طریق نسبت به تبلیغات سنتی دارند.
  • ۷۷ درصد از مخاطبان تبلیغات همسان، حس مشاهده تبلیغات را ندارند.
  • تا ۵ سال آینده ۲۵ درصد از بازار تبلیغات دیجیتال به این روش بازاریابی تعلق خواهد داشت.

از معایب تبلیغات همسان غافل نشوید!

کنار مزایای بی‌شماری که دارد، متاسفانه ایراداتی نیز دارد که باید به آن‌ها هم توجه کنید. به‌عنوان مثال، قرار گرفتن کلماتی مانند AD یا Sponsored به مخاطب یادآوری می‌کند که تبلیغ‌کننده در ازای نمایش این محتوا هزینه پرداخت کرده است. این موضوع شاید تاثیر ناخوشایندی بر ذهنیت کاربر نسبت به محتوای نمایش‌داده‌شده بگذارد.

علاوه‌بر این، ممکن است محتوای تبلیغ با استانداردهای سایت نمایش‌دهنده هم‌خوان نبوده و جلوه زیبایی برای مخاطب نداشته باشد. به همین خاطر در چنین شرایطی باید حتما استانداردهای سایت میزبان را بررسی کنید تا تصویر برند در ذهن مخاطب مخدوش نشود.

چرا استفاده از تبلغات همسان اهمیت دارد؟

یکی از مهمترین استراتژی ‌هایی که در میزان موفقیت روش های تبلیغاتی وجود دارد، استفاده از یک روش تبلیغ مناسب با محتوای محصول و برند است. از آنجایی که انواع تبلیغات همسان بر پایه محتوای محصول یا خدمات انجام می شود، روش موثری برای بازاریابی محسوب می شود. همچنین این روش تبلیغاتی هزینه کمتری را شامل شده و برای انواع کسب و کارها مناسب است و تاثیرگذاری بیشتری را در ذهن مخاطبان ایجاد می کند.

ارسال شده در مقالاتبرچسپ ها:

یک دیدگاه بنویسید